De Zandberg

Zandberglaan 62 4818 GL Breda

  • Elk kind dat zich vrij en veilig voelt en zichzelf kan zijn, groeit in zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde.
  • Samenwerken is de sleutel voor goed onderwijs. Samen met ouders dragen we verantwoordelijkheid voor het welbevinden en de resultaten van de
  • Aansluitend op hun ontwikkleingsbehoefte en talenten stimuleren we kinderen vanuit hun nieuwsgierigheid nieuwe ervaringen op te doen.
  • Zelfbewuste kinderen nemen makkelijk initiatieven, zijn onbevangen kritisch en gaan vlot verbindingen met anderen aan.
  • Door kinderen positief te benaderen, te respecteren en te enthousiasmeren, ontwikkelen zij zich en presteren ze optimaal.

Het team

Toelichting van de school

Organisatie personeel

Naast het MT bestaat het team uit groepsleerkrachten. Een aantal leerkrachten heeft naast hun functie als groepsleerkracht, een specifieke taak als remedial teacher of coördinator. Het onderwijzende team wordt ondersteund door een conciërge, administratief medewerkster, systeembeheerder, onderwijsassistente, stagiaires, huishoudelijke medewerkers en hulp(contact)ouders.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We vinden het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS, het bestuur waaronder De Zandberg valt.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen de INOS scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep opgesplitst en over de andere groepen verdeeld. Leerlingen worden in principe nooit naar huis gestuurd en daar zijn we best trots op. Mocht het zo zijn dat er een tekort aan leerkrachten is, en het besluit wordt genomen dat er een groep géén onderwijs krijgt, dan zal dit altijd uiterlijk één dag voorafgaand met betreffende ouders worden gecommuniceerd. De Zandberg heeft tot op heden dit besluit niet hoeven nemen.

Naast een invalleerkracht kan er ook een Klasbak of Qrabblaar worden ingezet. Zij vormen een aanvulling op het taal- en rekenaanbod en de rest van de vaste lesstof. Het zijn bevlogen vakmensen die héél goed zijn in wat ze doen en de leerlingen met veel enthousiasme meenemen in hun wereld. Kinderen ontdekken compleet nieuwe talenten en ontwikkelen vaardigheden die essentieel zijn in de 21ste eeuw. Ze leren hoe de wereld werkt en ervaren dat ze hun ideeën op oneindig veel manieren kunnen vormgeven. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De wereld om ons heen verandert snel. Het traditionele onderwijs sluit niet meer aan bij de eisen die de hedendaagse maatschappij aan ons stelt. We willen leerlingen de kans geven actief te leren en dus niet om passief te luisteren. Dit vereist een pedagogische en didactische aanpak, waarbij wederzijds ontdekken, samen creëren en gebruik maken van kennis en talent centraal staan.  

Opbrengstgericht Passend Onderwijs 

Heel veel leerlingen op onze school leren en ontwikkelen zich op een manier zoals de ouders en de school verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of zijn er hulpvragen met betrekking tot het gedrag van een leerling. Met passend onderwijs willen we bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft.

Onderwijskundige uitgangspunten:

Op onze school werken we vanuit zes onderwijskundige uitgangspunten. Deze hebben betrekking op het realiseren van opbrengstgericht en passend onderwijs op een wijze die voor leerkrachten behapbaar en voor leerlingen betekenisvol is. De gelijknamige denk- en werkwijze steekt als volgt in elkaar:

1.      We gaan uit van overeenkomsten in onderwijsbehoeften, omdat we van mening zijn dat leerlingen van en met elkaar moeten (en kunnen) leren. Om het onderwijs passend te maken én om leren van en met elkaar mogelijk te maken, differentiëren we zoveel mogelijk rondom dezelfde leerdoelen (basis/ verrijking/ intensief).

2.      De start wordt gevormd door te kijken naar onze schoolambitie in relatie tot de eindopbrengsten, we werken dus van eind naar begin. Hieronder hangt een leerlijn die concreet wordt gemaakt door middel van een set cruciale leerdoelen. We kijken dus eerst wat voor einddoelen we willen bereiken en vervolgens hoe we daar gaan komen.

3.      Om de gestelde doelen te bereiken nemen we de middenmoot als vertrekpunt van ons didactisch handelen. Dit houdt in dat we kijken hoe de middenmoot van de groep scoort en op dat niveau wordt ingestoken.

4.      Onze didactische standaarden zijn per jaargroep vastgelegd in onderwijsplannen. Deze vormen de basis van het denken en handelen van school naar groep naar leerling. Als het nodig is wordt de didactische standaard aangepast aan de onderwijsbehoeften van een groep of een individuele leerling. 

5.      Pas als het echt niet anders kan, laten we leerlingen versnellen of vertragen in het onderwijsaanbod.

6.      Om te beoordelen of passend onderwijs voor een leerling bereikt is, gaan we uit van wat onder respons op instructie wordt verstaan: als een leerling op drie indicatoren,  vaardigheidsgroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid, voldoende scoort, is dit een feit geweest.       

De kern van ons onderwijs wordt gevormd door de gedachte dat elke leerling uniek is, maar dat betekent niet dat elke leerling ook een eigen leerprogramma krijgt. De extra ondersteuning kan onder andere plaatsvinden tijdens een remedial teaching sessie, de verrijking vindt gedeeltelijk plaats in de Spiegelklas.

Basisontwikkeling

In groep 1 en 2 werken wij volgens de principes van Basisontwikkeling. Het hoofddoel van opvoeding en onderwijs binnen Basisontwikkeling is het bevorderen van een zo breed mogelijke persoonsontwikkeling.  

Om die zo optimaal mogelijk te maken, zorgen we ervoor dat leerlingen binnen betekenisvolle situaties leren zichzelf te ontplooien. Hierbij is het nodig dat de basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen gewaarborgd worden. De basisvoorwaarden zijn:

  • Emotioneel vrij zijn
  • Zelfvertrouwen hebben
  • Nieuwsgierig zijn   

In betekenisvolle spelsituaties leren kinderen spelenderwijs alle vaardigheden aan die zij nodig hebben om succesvol aan het leerproces van groep 3 te kunnen beginnen. Dit vraagt om een betekenisvol, beredeneerd aanbod, waarin tegemoet gekomen wordt aan de specifieke behoeften van alle leerlingen. De vorderingen van de leerlingen worden voortdurend op alle gebieden geregistreerd.

Zandbergacademie

Iedere periode brengt De Zandberg Academie een 'menu-kaart' uit met een aantal onderdelen waarvoor leerlingen uit de groepen 4 tot en met 8 zich mogen inschrijven. De verschillende onderdelen koppelen we specifiek aan één van de meervoudige intelligenties van Gardner (woordknap, beeldknap, natuurknap etc), zodat we ruimte bieden aan de verschillende talenten van de leerlingen.

De Zandbergacademie

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Doelgericht Ontwikkelen & Zelfbewust Beleven:

In het onderwijs van vandaag voor morgen wordt het onderwijs op het gebied van wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur) en kunstzinnige oriëntatie (tekenen, drama en muziek) op een andere manier vormgegeven. Het wordt verwerkt in vijf verschillende thema’s per leerjaar, waarin de kerndoelen verwerkt zijn en waarbij we de methode enkel nog als bronnenboek gebruiken. De thema’s worden door de leerkrachten in grote lijnen vorm gegeven, waarbij leerlingen mogen ervaren, beleven en ontdekken. Er is juist ook veel ruimte voor eigen inbreng vanuit de leerlingen, zodat hun intrinsieke motivatie verhoogd wordt. Daarbij zetten wij in op verschillende werkvormen. Door te werken met verschillende opdrachten en activiteiten binnen het thema zullen de kinderen zich doelgericht ontwikkelen en het werken op deze manier zelfbewust beleven.  

Voor meer informatie kijkt u op www.doelgerichtontwikkelen.nl waar ook een overzicht staat van de verschillende thema’s per jaargroep.  

Binnen de aanpak basisontwikkeling in de groepen 1-2 komen alle elementen zoals omschreven vanaf leerjaar 3 in thematisch werken aan bod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Beschikbare deskundigheid

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over interne experts. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op externe deskundigheid.

Wij hebben deskundigheid in huis op het gebied van gedragsproblematiek, Remediale (Motorische) Ondersteuning, taal, hoogbegaafdheid, dyslexie, faalangst en sociale vaardigheden. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het COT (Centraal Ondersteuningsteam) vanuit het Regionaal SamenwerkingsVerband (RSV). 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Meer groepsfinanciering in plaats van individuele financiering, zodat extra ondersteuning beter bekostigd kan worden. Dit zou kunnen met bijvoorbeeld de aanvraag van een groepsarrangement.
  • Versterken van een beweging naar de voorkant (preventie). De aanvraag van een individueel arrangement kost veel tijd (denk hierbij aan observaties externen, indienen aanvraag met wachttijd), waardoor de ondersteuning vaak niet meer preventief is.
  • Experts flexibeler naar behoefte van de leerlingen kunnen inzetten. Daarbij wordt de dubbele bezetting, het inzetten van een externe expert die we intern al in huis hebben, voorkomen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze vertrouwde partner: Kober kinderopvang

Klein en groot tegelijk. Overal en altijd dichtbij. Bevlogen en betrouwbaar. Dat is Kober kinderopvang, de maatschappelijk betrokken kinderopvangorganisatie waar wij als school graag mee samenwerken. Kober brengt spelen en leren op een unieke manier samen en biedt jouw kind alle ruimte om zich voor en na school(tijd) goed te ontwikkelen.  

Of het nu gaat om kinderdagopvang, peuteropvang, tussenschoolse opvang of buitenschoolse opvang: Kober creëert een vertrouwde plek en uitdagende speel- en leeromgeving waarin ieder kind goed tot z’n recht komt. De zorg en begeleiding is in handen van ervaren pedagogisch medewerkers. Op basis van de 6 pedagogische principes van Kober helpen ze je kind nieuwe ervaringen op te doen, samen te spelen, lekker te bewegen en zelfstandig te worden.  

ONS AANBOD  

Buitenschoolse opvang (4-13 jaar)

Bso Villa (4-6 jaar) en Bso Zandberg (6-13 jaar) zijn is dé plekken om na school met leeftijdsgenoten te spelen en nieuwe talenten en interesses te ontdekken. Je kind krijgt volop ruimte om te ontspannen, een potje voetbal te spelen, een kook- of dansworkshop te volgen, of te knutselen. Zijn er grote leeftijdsverschillen op de groep? Dan splitst Kober die op in kleinere groepen. Zo zorgen ze altijd voor een passend aanbod. Wil je meer weten over de bso op /bij onze school? Neem een kijkje  op  

Villa buitenschoolse opvang en Zandberg buitenschoolse opvang  

Tussenschoolse opvang (4-13 jaar)

Na een ochtend leren en spelen op school is het fijn even te kunnen ontspannen. We nemen de tijd om in een rustige sfeer samen te eten. Je kind neemt zijn eigen eten en drinken mee. Daarnaast is er volop gelegenheid om vrij te spelen en naar buiten te gaan.   

Peuteropvang (2-4 jaar)

Op onderzoek uitgaan, oefenen met woorden, cijfers, kleuren en vormen, lekker babbelen en samen spelen: je kind leert het bij peuteropvang Clara. Natuurlijk zorgen de pedagogisch medewerkers dat er van alles te doen is: verkleden, bouwen, gymmen, boekjes lezen, liedjes zingen… Zo bereiden ze je peuter spelenderwijs voor op een soepele overgang naar de basisschool. Wil je meer weten over de peuteropvang op onze school? Neem een kijkje op

Kober locatie Clara

Meer informatie

Wil je je kind aanmelden of wil je meer informatie over de diensten van Kober? Het serviceteam van Kober helpt je graag verder. Tel. 076 504 56 05, of stuur een mail naar Serviceteam Kober. Zie ook Kober contact         

Terug naar boven