Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het bieden van een fijne, veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs. Leerlingen komen pas tot ontwikkeling als zij zich gezien, veilig en uitgedaagd voelen. Om dat te bereiken hebben wij afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan en hoe we de lokalen, leerpleinen en de school als geheel inrichten. Daarnaast hebben wij keuzes gemaakt in het aanbod en in de werkvormen, die passen bij onze visie op het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof aangeboden in thema’s, die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Vanaf groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren plaatsvindt. Vanaf groep 3 neemt de leerstof in vakken een centrale plaats in. Wij bieden het aanbod zo aan dat in principe een leerling de basisschool in acht jaar kan doorlopen.
In alle groepen staan een actieve houding, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken steeds voorop. Kinderen zitten altijd in groepjes zodat ze de mogelijkheid hebben met en van elkaar te leren. De leerkracht biedt activerende werkvormen aan om denkprocessen bij kinderen te stimuleren. We werken met dag- en weektaken zodat kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces.
Doelen
In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:
- Nederlandse en Engelse taal
- Rekenen en wiskunde
- Oriëntatie op mens en wereld
- Lichamelijke opvoeding
- Cultuureducatie & kunstzinnige
Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:
- Zelfbeeld
- Werkhouding
- Sociaal gedrag
- Planmatig werken
- Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën.
De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.
GVO/HVO
In de bovenbouwgroepen krijgen de kinderen Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) in groep 8 en Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) in groep 7. Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Bij GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde. Tijdens HVO leren kinderen vorm en richting te geven aan hun eigen leven en een bijdrage te leveren aan waardevolle ervaringen in het leven van anderen. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten.
Actief burgerschap en sociale integratie
We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar ‘wereldburgers’, wat betekent dat zij zich bewust zijn van de (digitale) wereld en leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te kunnen spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij dragen bij aan een cultuur en oefenplaats waar in de basiswaarden centraal staan en laten leerlingen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering. Ons burgerschapsaanbod is afgestemd op de volgende kerndoelen, waarin wij de leerlingen leren:
- zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen
- zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument
- de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
- zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen
- over geestelijke stromingen, multiculturele samenleving, seksualiteit en diversiteit
- met zorg om te gaan met het milieu
- de eigen omgeving te vergelijken met binnen- en buitenland
Dit aanbod hebben wij vastgelegd in het document “Burgerschapsonderwijs”, wat op school ter inzage ligt.
Jaarlijks monitoren wij de burgerschapscompetenties van de leerlingen van groep 7 en 8 via het instrument Burgerschap Meten. Vorig jaar was de eerste keer dat wij deze meting hebben afgenomen. Deze nulmeting gaf de volgende uitkomsten:
Op basis van deze uitkomsten hebben wij de volgende maatregelen genomen:
Onder Nederlandse taal verstaan wij aanvankelijk en technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taal. Levensbeschouwing zit bij ons verweven in wereldoriëntatie. In groep 7 wordt HVO (Humanistische Vorming) & in groep 8 GVO (Godsdienstige Vorming) door een vakdocent aangeboden (45 minuten per week).
Wij hebben ervoor gekozen geen apart schoolondersteuningsprofiel (SOP) te schrijven. Alle informatie over de basisondersteuning en extra ondersteuning is in deze schoolgids te vinden. Dit vooruitlopend op de wetwijziging vanaf 2024. Voor de grenzen aan onze ondersteuning verwijzen wij naar het toelatingsbeleid en het beleid schorsing en verwijdering in hoofdstuk 4.
Basisondersteuning OPO Borger-Odoorn
Het onderwijs op school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Daar waar nodig en passend bieden wij leerlingen specifieke ondersteuning. Er is vanuit de wet op Passend Onderwijs onderscheid tussen de basisondersteuning en de extra ondersteuning.
De basisondersteuning voeren wij uit op school en begint met het onderwijs gegeven door de leerkrachten: positief lesklimaat, ondersteunend klassenmanagement, instructie, afstemming in aanbod, tempo en verwerking en het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen. Daar waar wenselijk kan de onderwijsassistent worden ingezet voor het bieden van (tijdelijke) hulp aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. De leerkrachten onderhouden contact met ouders over de vorderingen van hun kind en de mate van ondersteuning.
Indien nodig werken wij samen met externe (zorg)partners. Zo is er structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (de zgn. 123-tjes). Andere partners zijn de leerplichtambtenaar, logopedist, schoolarts, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB-er is de schakel naar deze partners en onderhoudt het contact.
De stichting heeft voor specialistische kennis een ondersteuningsteam (OT) ingericht, wat bestaat uit 6 experts op het gebied van gedrag, pedagogiek, didactiek, hoogbegaafdheid en het jonge kind. Zij komen regelmatig op school om te overleggen, adviseren, observeren of deelnemen aan oudergesprekken, de intern begeleider is de schakel naar het OT in afstemming met de leerkracht en ouder.
Extra ondersteuning wordt geboden door het gespecialiseerd basisonderwijs (SBO en SO), wat zich in Emmen en Stadskanaal bevindt. Er bestaat een goede samenwerking met deze partners. We volgen procedures om verwijzingen naar dit type onderwijs te begeleiden. De specialisten van het OT zijn hierbij betrokken, evenals de IB-er en uiteraard de ouders.
Op stichtingsniveau is een basisschool PLUS ingericht als thuisnabije ontwikkelplek voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en waarmee verwijzing naar het gespecialiseerd basisonderwijs kan worden voorkomen. Dit kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs. Voor een plaatsing of verwijzing naar deze thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd.
Dit totale aanbod voor basis- en extra ondersteuning, inclusief de visie en route die daarbij hoort, hebben wij vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), wat een wettelijk en verplicht document is.
Toekomstig aanbod van extra ondersteuning
Onderdeel van onze basisondersteuning is het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de komende jaren optimaliseren wij dit aanbod én onderzoeken wij mogelijkheden voor extra ondersteuning binnen onze stichting in de vorm van plusklassen en/of een voorziening voor een peergroup. Er is een projectleider aangesteld om dit proces verder te begeleiden, die samenwerkt met het OT, de schoolleiders en de schoolteams.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan ons teambreed verdiepen in hoog- en meerbegaafdheid. En we vergroten onze kennis op het gebied van de begeleiding van NT-2 leerlingen.
Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en de sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van de kinderen volgen wij met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren) Wij werken samen met de kinderopvang en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1.