kindcentrum De Sparkel

Laan van Blois 193 1943 MH Beverwijk

Schoolfoto van kindcentrum De Sparkel

Het team

Toelichting van de school

Team van kindcentrum De Sparkel:

Het team van kindcentrum De Sparkel bestaat uit een mix van mannen en vrouwen. Ook is er een mooie verdeling van startende leerkrachten en leerkrachten die meer jaren ervaring hebben.

Breed onderwijsaanbod:

We hebben 2 dagen per week een vakdocent voor de gym (dinsdag en donderdag). Ook worden er muzieklessen, schaaklessen, kooklessen, judolessen en cultuurlessen door een vakdocent gegeven. Op kindcentrum De Sparkel bieden we, naast de basisvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen een breed onderwijsaanbod aan. 

In onze klaslokalen:

In de klaslokalen worden geen petten en capuchons op gedragen. Ook wordt er door de leerlingen geen gebruik gemaakt van een mobiele telefoon. Telefoons blijven thuis of gaan in de tas (op eigen verantwoordelijkheid). 

Kinderen mogen geen speelgoed meenemen. 

Veiligheidsregels gymzaal:

Gymschoenen zijn verplicht (ben je ze vergeten, dan gym je eenmalig mee op blote voeten).

Gymkleding is verplicht (ben je ze toch een keer vergeten, dan gym je eenmalig mee in je normale kleding en op blote voeten).

Je draagt geen hoed/pet/cap tijdens de gymles.

Je draagt geen handschoenen tijdens de gymles.

Sieraden (horloges, kettingen, ringen, grote oorringen, arm- en enkelbandjes) moeten tijdens de gymles af.

Wij snappen dat sommige sieraden een mooi of dierbaar verhaal met zich mee kunnen dragen. Helaas is dit voor ons als school geen reden om de sieraden tijdens de gymlessen niet af te laten doen.

Een pink die blijft hangen in een oorbel, waardoor de oorlel uitscheurt, een gekneusde vinger, waardoor de ring niet meer afgaat en de vinger beknelt.  

Een hand die bij een tikspel in de ketting blijft hangen. Het is snel gebeurd en soms zijn de gevolgen niet prettig. Er is dan ook voor ons als school geen enkele discussie over het afdoen van sieraden tijdens de gymlessen of andere sportactiviteiten. Wij verkiezen de veiligheid van al onze leerlingen boven de gevoelswaarde die sommige sieraden met zich meedragen. 

Extra ondersteuning:

Er is 3 dagen per week een onderwijsassistent aanwezig en zij zorgt voor extra ondersteuning in de groepen. De conciërge is 3 dagen per week aanwezig. 

Directie, intern begeleider en administratief medeweker: 

De directie is 5 dagen per week aanwezig en de intern begeleider (coördineert de zorg) is 3 dagen per week aanwezig. De directie wordt 2 ochtenden per week ondersteunt door een administratief medewerker. 

Schooltuin:

Onze eigen schooltuin is een enorm succes en wordt mede mogelijk gemaakt door vrijwilligers. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht wordt er in eerste instantie een beroep gedaan op de vervangingspool van IJmare. Mocht deze pool niemand ter beschikking hebben, dan wordt de duo leerkracht of een andere parttimer gevraagd om de afwezige leerkracht te vervangen. Als dit niet lukt dan worden de kinderen met passend werk (het noodpakket) verdeeld over de andere klassen en/of opgevangen in de aula. Als bovenstaande allemaal niet lukt, zouden we genoodzaakt kunnen zijn een klas thuis te laten. Wij informeren ouders altijd over de vervanging (via Social Schools). 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ook voor hoogbegaafde leerlingen!

Wij bieden ook voltijd HB-onderwijs. De Sparkel heeft een HB-groep/meerkunnersgroep voor getalenteerde leerlingen.

HB-groep/Meerkunnersgroep

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school volgt een continurooster. Alle uren van 08:30 tot 14:15 tellen we als onderwijstijd behalve het half uur grote pauze. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag spelen alle kinderen verdeeld over 2 shifts 15 minuten buiten tussen 12.00 uur-13.00 uur. De pauzeopvang tussen de middag (TSO) wordt verzorgd door Welschap kinderopvang. 

Wij vinden het belangrijk om schoolbreed dezelfde aanpak te hebben in:

  • De vreedzame school
  • Leesonderwijs, taalonderwijs, woordenschatonderwijs en spellingonderwijs
  • Rekenonderwijs
  • Wereldoriëntatie
  • Startgesprekken met ouders en kind
  • Huiswerk

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum De Sparkel is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond. Binnen dit samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van Passend Onderwijs op de verschillende scholen. Deze afspraken zijn vastgelegd en terug te vinden in het ondersteuningsplan van de school en in de notitie basisondersteuning, beiden van het SWV PO IJmond.

De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en educatieve partner. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt gekeken naar de mogelijkheden van het kind en naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen met plezier naar school gaan. Als kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig voelen, komen ze tot ontwikkeling. 

Wij kijken goed naar wat een leerling nodig heeft en passen daar ons onderwijsaanbod op aan. Indien nodig worden externe partijen ingeschakeld. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Profiteren van elkaars kennis

We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor ‘onze’ kinderen. Die verantwoordelijkheid mag niet afhankelijk zijn van personen, maar moet structureel geregeld zijn in hoe we de dingen met elkaar doen. Daarvoor organiseren we een doorgaande lijn die onderwijs, peuteropvang en buitenschoolse opvang logisch en soepel met elkaar verbindt. Wij ontwikkelen een gezamenlijk programma en profiteren van elkaars kennis om kinderen optimaal voor te bereiden op de wereld van morgen. 

De Sparkel werkt met het programma van de Vreedzame School. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin ze leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Terug naar boven