Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ook voor hoogbegaafde leerlingen!
Wij bieden ook voltijd HB-onderwijs. De Sparkel heeft een HB-groep/meerkunnersgroep voor getalenteerde leerlingen.
De school volgt een continurooster. Alle uren van 08:30 tot 14:15 tellen we als onderwijstijd behalve het half uur grote pauze. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag spelen alle kinderen verdeeld over 2 shifts 15 minuten buiten tussen 12.00 uur-13.00 uur. De pauzeopvang tussen de middag (TSO) wordt verzorgd door Welschap kinderopvang.
Wij vinden het belangrijk om schoolbreed dezelfde aanpak te hebben in:
- De vreedzame school
- Leesonderwijs, taalonderwijs, woordenschatonderwijs en spellingonderwijs
- Rekenonderwijs
- Wereldoriëntatie
- Startgesprekken met ouders en kind
- Huiswerk
Kindcentrum De Sparkel is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond. Binnen dit samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van Passend Onderwijs op de verschillende scholen. Deze afspraken zijn vastgelegd en terug te vinden in het ondersteuningsplan van de school en in de notitie basisondersteuning, beiden van het SWV PO IJmond.
De school realiseert waar mogelijk thuisnabij onderwijs voor de kinderen uit de schoolomgeving. Uitgangspunt is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen mogelijkheden. Daarbij is het van belang de ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdig te signaleren en in kaart te brengen. De school doet dit in samenwerking met ouders en kinderen, waarbij de ouders gezien worden als ervaringsdeskundige en educatieve partner. Bij het realiseren van passend onderwijs wordt gekeken naar de mogelijkheden van het kind en naar de mogelijkheden van de school zelf, zodat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Soms heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing. Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school met een beter passend aanbod. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen met plezier naar school gaan. Als kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig voelen, komen ze tot ontwikkeling.
Wij kijken goed naar wat een leerling nodig heeft en passen daar ons onderwijsaanbod op aan. Indien nodig worden externe partijen ingeschakeld.
Profiteren van elkaars kennis
We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor ‘onze’ kinderen. Die verantwoordelijkheid mag niet afhankelijk zijn van personen, maar moet structureel geregeld zijn in hoe we de dingen met elkaar doen. Daarvoor organiseren we een doorgaande lijn die onderwijs, peuteropvang en buitenschoolse opvang logisch en soepel met elkaar verbindt. Wij ontwikkelen een gezamenlijk programma en profiteren van elkaars kennis om kinderen optimaal voor te bereiden op de wereld van morgen.
De Sparkel werkt met het programma van de Vreedzame School. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin ze leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.