Basisschool KOM.MIJN

Prins Frederikstraat 67 A 5951 BR Belfeld

Schoolfoto van Basisschool KOM.MIJN

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door al vroegtijdig de ontwikkeling van het kind op het PA centraal te stellen, wordt voor het jonge kind een doorgaande lijn naar de basisschool gewaarborgd. Hierbij is samenwerking tussen PA en basisschool van groot belang. Het PA en bs KOM.MIJN gebruiken beiden het observatie- en registratiesysteem KIJK!. De doorgaande lijn is hiermee gewaarborgd. De overdracht vanuit het KDV vindt plaats middels een overdrachtsformulier dat 3 x per jaar door de leidsters wordt ingevuld. Op de basisschool volgt de leraar door observatie, verzameling van oefenresultaten en toetsing van belangrijke basisvaardigheden, de ontwikkeling van het kind. Het is mogelijk dat een kind op onderdelen een versnelde of een vertraagde ontwikkeling doormaakt. De begeleiding wordt daarop afgestemd. De groepsleraar bespreekt met de ouders en met de teamleider de ontwikkelingen. Indien nodig wordt er een speciaal plan opgesteld voor uitvoering binnen de eigen groep of buiten de groep. Wij hanteren daarbij een aanpak, genaamd: handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Deze aanpak wordt ook binnen de peuterspeelzaal gehanteerd. Daarin is belangrijk dat, in samenspraak met ouders, gezocht wordt naar zowel beschermende en compenserende factoren, die het kind helpen om vooruit te kunnen, als ook risico’s en belemmerende factoren bij de ontwikkeling van de kinderen. We zoeken dus vooral naar positieve bouwstenen om het kind te helpen als de ontwikkeling vertraagt of stagneert. Het geheel wordt in de administratie van de groepsleraar verwerkt en opgeslagen. In oudergesprekken worden de ouders op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ook de informatie van u, ouders/verzorgers draagt bij tot het beter leren kennen van uw kind waardoor wij beter onderwijs op maat kunnen bieden. Onderwijs vergt een constante aandacht voor taakwerkhouding, sociaal emotioneel gedrag en (leer)prestaties. Kinderen verschillen onderling bij de start van de basisschool in ontwikkelingsniveau, ontplooiingskansen en in wat optimaal in aanleg aanwezig is. De school kan pas tevreden zijn als wat haalbaar is bij elk individueel kind zo dicht mogelijk benaderd wordt. De school probeert dit te doen door veiligheid te bieden, een heldere structuur (regels, afspraken, duidelijkheid) en een goede afwisseling tussen inspannende en ontspannende activiteiten.  De groepsleerkracht bekijkt en beoordeelt het werk van de kinderen. Middels het leerlingvolgsysteem (LVS) verzamelt hij/zij de vorderingen van de leerlingen. Met dit systeem kunnen we via toetsen en observaties informatie verkrijgen over de leer- en gedragskenmerken van de kinderen.  

Het LVS is met name belangrijk voor:  

  • Informatie over de ontwikkeling van de leerling en rapportage naar de ouders.
  • De evaluatie van ons onderwijsaanbod.

Toetsing door school:  

Onze school gebruikt verschillende methodes om inhoud te geven aan ons onderwijs. Elk leerjaar behoort aan een aantal kerndoelen te voldoen. Door het jaar heen worden er verschillende methodegebonden toetsen afgenomen, zodat de leerkracht het niveau van de leerling kan blijven volgen. Verder worden er toetsen afgenomen om de leerling gedurende de hele schoolperiode te kunnen volgen. Deze horen bij het CITO-leerlingvolgsysteem. Dit volgsysteem start in groep 3. We werken met Cito Leerling in Beeld. In groep 7 wordt de ADIT afgenomen om een betere inschatting te kunnen maken of we uit de leerlingen halen wat er in zit. In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Al onze leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Wij streven naar de best passende vervolgplek voor elke leerling en adviseren ouders en leerlingen hier zo goed mogelijk in. Wij vinden het hoe dan ook belangrijk dat iedere leerling op zijn of haar eigen niveau onderwijs volgt.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Al jaren staat de sociaal-emotionele vorming door middel van de Kanjertraining structureel als lesonderdeel op het rooster voor de groepen 1 tot en met 8. Dit schooljaar gaan we overstappen op een andere methode om het pedagogisch klimaat een nieuwe impuls te geven waarbij we vooral focussen op het stimuleren van positief gedrag en het spreken van dezelfde taal en handelen op dezelfde manier om veiligheid en eenduidigheid te creëren voor de kinderen. We starten het nieuwe schooljaar met de gouden weken tot aan de herfstvakantie en vervolgen met de zilveren weken tot aan de kerstvakantie. Twee collega's worden opgeleid tot coach in groepsgeluk. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt tweemaal per jaar (november en mei) getoetst.  Tot nu gebeurde dat met de Kanjerlijsten. Bij een nieuwe methode zal ook het instrument van toetsing moeten worden veranderd.

Op 1 februari 2006 trad de bepaling in werking die aan scholen de opdracht geeft het ‘actief burgerschap en de sociale integratie’ van leerlingen te bevorderen. Binnen de school wordt structureel gewerkt aan deze opdracht. In veel andere paragrafen van deze schoolgids vindt u aspecten hiervan terug. De doelen voor burgerschap waaraan gewerkt wordt zijn in deze schoolgids terug te vinden bij kwaliteitszorg en schoolplan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Groei en ontwikkeling
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven