Arnhemse Montessorischool te Arnhem

Nicolaas Maesstraat 6 6814 LB Arnhem

  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem
  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem
  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem
  • Schoolfoto van Arnhemse Montessorischool te Arnhem

Het team

Toelichting van de school

Wij hebben een stabiel en enthousiast team, divers in leeftijdsopbouw. Dat zorgt ervoor dat we gebruik kunnen maken van individuele kennis en kwaliteiten waardoor we goed Montessori onderwijs kunnen garanderen.

Op 1 augustus 2022 heeft de AMS een totaal WTF netto 22,9

Een aantal leerkrachten volgt de tweejarige Montessori opleiding. Daarnaast maken wij gebruik van het scholingsaanbod van ons bestuur "De Academie" van stichting Flores. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht vervangen wordt, maken wij gebruik van de vervangingspool van Stichting Flores.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Remedial teacher: Op onze school is een remedial teacher aanwezig. Zij begeleidt en ondersteund kinderen die extra aandacht nodig hebben. Samen met de Intern Begeleider en de groepsleerkracht wordt een plan van aanpak opgesteld. Dit plan wordt met ouders besproken en structureel geëvalueerd. 

Bewegingsonderwijs: De groepen drie tot en met acht krijgen twee maal per week 45 minuten les van onze vakleerkracht bewegingsonderwijs. De gymzaal is gevestigd op het terrein naast de school. Aan de hand van een moderne methode (Planmatig bewegingsonderwijs) komen alle kerndoelen ruimschoots aan bod. Naast het aanleren van motorische vaardigheden in een veilige omgeving, wordt ook aandacht besteed aan het ontwikkelen van een verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar, dat vorm krijgt door samenwerken, onderling hulpverlenen en vaardigheden als zelfstandig werken. De leerlingen van de onderbouw krijgen 1x per twee weken les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. 

Muziekonderwijs: De muzieklessen worden iedere week door de muziekleerkracht verzorgd voor alle groepen. De muzieklessen bestaan uit zang en het bespelen van muziekinstrumenten. Ook het (actief) luisteren naar muziek is een belangrijk onderdeel van de muzieklessen. De methodische uitvoering van de muzieklessen is op elk niveau verschillend. Het uitgebreide instrumentarium op school maakt het voor ieder kind mogelijk om via deze het notenschrift te begrijpen en in praktijk te brengen. 

Drama: Een van onze leerkrachten is bevoegd drama docent. De leerlingen van de bovenbouw krijgen dramales van deze leerkracht. De vaardigheden die geoefend worden, worden gepresenteerd aan de leerlingen van de andere bouwen en komen tot uiting bij de eindmusical van groep 8. 

Engelse Les: Een keer per week krijgen de leerlingen in de bovenbouw Engelse les van een docent. Zij sluit aan bij de verschillende niveaus van de kinderen. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze onderbouw volgen we de leerlijnen, conform het Nederlandse curriculum. We beschrijven geen vaste lestijden. Uiteraard voldoen we aan de onderwijscriteria zodat aan alle onderdelen voldoende aandacht wordt besteed. We toetsen de resultaten van de kinderen met behulp van CITO en BOSOS. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De beschrijving in onderstaand overzicht geeft enkel een indicatie weer. 

Op onze school gebruiken wij geen vast werkrooster waarin de lestijden worden berekend, omdat ieder kind op zijn/ haar eigen tempo mag werken. De kinderen maken zelf hun werkplanning en overleggen dit aan het einde van de dag met zijn/haar leerkracht. Er zijn vaste momenten waarop kinderen instructies krijgen. Deze instructies worden per groep gegeven. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Arnhemse Montessorischool is een Neutraal Bijzondere School. De school staat open voor kinderen en ouders van alle gezindten, en gaat uit van de gelijkwaardigheid van alle levens- en maatschappijbeschouwingen. Wij laten ons inspireren en leiden door het gedachtegoed van Maria Montessori. Ieder mens is geboren om vrij te zijn. Dat houdt in een fundamentele eerbied voor ieder mens in het besef dat het belang van de een onmiddellijk raakt aan het belang van de ander. Mensen maken deel uit van een geheel: de kosmos. Ieder mens heeft –bewust en onbewust– een taak en een verantwoordelijkheid in de wereld. Mensen leren van en aan elkaar en hun omgeving en zijn afhankelijk van elkaar en hun omgeving. Als school streven wij er naar dat kinderen zichzelf en elkaar leren begrijpen en respecteren, en uitgroeien tot vrije, verantwoordelijke en zelfstandige mensen. De Arnhemse Montessori School gelooft dat leerlingen zich ontwikkelen in de driehoek ouders, school en leerling en hecht dan ook veel waarde aan een goed overleg binnen deze driehoek. Het pedagogisch klimaat op de school wordt door ouders en leerlingen hoog gewaardeerd, in de laatste enquête scoorde de school hier respectievelijk een score 7.9. De school kenmerkt zich tevens door goed georganiseerde leerlingenzorg, dit is zowel zorg op klassenniveau, op schoolniveau en buiten de schooldeuren. De school heeft een remedial teacher voor zorg voor leerlingen die nog extra uitleg en ondersteuning nodig hebben, maar heeft ook 1 leerkracht die formatie hebben om te werken met kinderen die meer-, of hoogbegaafd zijn. Daarnaast heeft de school een netwerk aan externe remedial teachers die kunnen worden ingezet wanneer een leerling in aanmerking komt voor een arrangement vanuit de brede zorgmiddelen. De Arnhemse Montessorischool kenmerkt zich als een school waar voor ieder kind gekeken wordt wat de mogelijkheden zijn om dit specifieke kind, met zijn of haar specifieke behoeftes op te vangen. De school is door de vormgeving van het gebouw en de buitenomgeving, er zijn  veel niveau verschillen binnen en buiten het gebouw, niet geschikt voor leerlingen in een rolstoel. Wanneer een leerling met een specifieke hulpvraag bij onze school wordt aangemeld wordt er altijd onderzocht of de school tegemoet kan komen aan deze hulpvraag. Dit onderzoek behelst niet alleen wat de leerling nodig heeft, maar ook of de school in staat is de leerling te bieden wat hij/zij  nodig heeft. Een onderdeel hiervan is altijd of de zorg die de leerling nodig  heeft het belang van andere leerlingen in de groep niet schaadt. Voorbeelden hiervan zijn: het waarborgen van de veiligheid van andere leerlingen en de  hoeveelheid zorgleerlingen die de school op dat moment in die specifieke groep heeft. Ook wordt er gekeken of de school de zorg ook daadwerkelijk voor de gehele schoolcarrière kan bieden. In overleg met PassendWijs wordt er indien nodig, extra zorg voor de leerling ingekocht. Wanneer ondanks alle voorbereiding na enige tijd toch blijkt dat onze school niet de beste plek is voor deze leerling, wordt er samen met ouders en specialisten van PassendWijs naar een andere beter passende plek gezocht. Daarnaast hanteert de school een maximale  groepsgrootte van 31 leerlingen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben alle disciplines op orde en blijven ook in de toekomst zorgen dat deze up to date zijn. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven