Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de methode gebonden toetsen, dit zijn toetsen waarmee gekeken wordt of de leerling begrijpt en beheerst wat er de afgelopen periode is aangeboden en of de voorwaarden aanwezig zijn om verder te gaan met het volgende blok, worden de leerlingen twee keer per jaar met Leerling in Beeld van Cito getoetst. Dit gebeurt voor de volgende vakken:
- rekenen
- spelling
- begrijpend lezen
- technisch lezen
- woordenschat
De leerlingen van de groepen 1-2 worden gevolgd met het volgsysteem groep 1-2 van FocusPo.
Twee keer per jaar vindt er een schoolbespreking plaats naar aanleiding van de afgenomen toetsen. Er wordt gekeken of de gestelde schoolambities zijn behaald. Er wordt op school-, leerteam en groepsniveau geanalyseerd. Daarnaast worden de ingezette interventies geëvalueerd en waar nodig nieuwe opgesteld.De kwaliteitscoördinator verwerkt deze informatie in de diepte-analyse.
Tijdens de besprekingen worden de onderwijsplannen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Indien er een schoolbrede verbeteraanpak nodig, wordt dit ook in het onderwijsplan beschreven.
Indien nodig kunnen er op groepsniveau interventies worden afgesproken. Deze worden in een groepsplan voor de specifieke groep beschreven.
In uitzonderingssituaties kan er voor leerlingen een eigen leerlijn komen. Dit wordt vastgesteld in een ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit opp wordt twee keer per jaar met ouders geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Bij het tot stand komen van het advies wordt er gekeken naar leerprestaties, ontwikkeling op de basisschool, werkhouding, zelfstandigheid etc. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies in januari. In februari maken de leerlingen dan de doorstroomtoets. Op de Witte Vlinder wordt gebruikt gemaakt van Cito. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het programma De Vreedzame School helpt ons om onze pedagogische opdracht vorm te geven. Centraal staat de vraag ‘Hoe willen we met elkaar omgaan?’ De school wordt gezien als een oefenplaats voor democratisch burgerschap. Leerlingen worden betrokken bij het vorm geven aan het sociale klimaat in de klas en in de school; ze krijgen een stem en leren om op verantwoorde wijze met die stem om te gaan.
Ze leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, om conflicten constructief op te lossen, op een democratische manier besluiten te nemen, om meer verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap in de klas en in de school en om open te staan voor verschillen tussen mensen.
Op 30 mei 2023 heeft de onderwijsinspectie het herstelonderzoek uitgevoerd.
De Witte Vlinder is van een "zeer zwak" naar een voldoende gegaan. Dit betekent dat ze zeer tevreden waren met de veranderingen die ze hebben gezien. De school staat niet meer onder verscherpt toezicht. Voor verder inhoudelijke toelichting kunt u het volledige rapport dat als bijlage is toegevoegd lezen.