Openbare Basisschool de Bundel

Anna Bijnsring 201 7321 HG Apeldoorn

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Bundel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Bundel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Bundel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Bundel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Bundel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2019-2020 is landelijk geen centrale eindtoets afgenomen vanwege de Coronacrisis. 
Uitstroom groep 8 in 2019-2020:
1x VMBO kader
1x HAVO
4x VWO

Soms komt het voor dat een leerling, in overleg met het samenwerkingsverband en met ouders, op een eigen leerlijn gaan werken. Deze leerlingen maken wel de eindtoets maar behalen een lagere score op het vakgebied waarbij zij op een eigen leerlijn werken. Deze leerlingen laten wij altijd, net zoals hun klasgenoten, de eindtoets in groep 8 maken. Deze leerlingen nemen wij ook altijd mee in de cijfers die zichtbaar zijn in de rapportages.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand door te kijken naar de resultaten in het leerlingvolgsysteem (methodetoetsen, niet methodetoetsen zoals cito). Daarnaast wordt gekeken naar werkhouding, en worden observaties tijdens instructies en verwerking meegenomen in het schooladvies.
Na de eindtoets wordt gekeken of het schooladvies aangepast moet worden. Als blijkt dat het schooladvies erg afwijkt van de eindtoets nemen wij het advies in heroverweging. Dit doen wij intern met de leerkracht, IB-er en directie. Daarnaast vinden wij het belangrijk om ook ouders mee te nemen in dit proces. Wij stellen een advies nooit naar beneden bij.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2019 heeft de inspectie onze school bezocht en hebben wij een voldoende beoordeling gekregen.

Het oordeel van de inspectie was:

''Binnen het onderzoek hebben we de standaarden Aanbod, Zicht op ontwikkeling, Didactisch handelen, Veiligheid, Pedagogisch klimaat, Resultaten, Kwaliteitscultuur en Verantwoording en dialoog met een Voldoende beoordeeld. We zien een school die in de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling heeft doorgemaakt en hard heeft gewerkt aan verbetering van de eigen kwaliteit. Zowel het team, de ouders als de leerlingen zijn te spreken over de veranderingen die plaats hebben gevonden.
We waarderen de standaard Kwaliteitszorg met een Goed. Het onderwijskundig jaarplan is concreet met heldere doelen op noodzakelijke verbetergebieden. We stellen vast dat de school in de uitwerking ervan haar eigen ambities goed vorm geeft.
Het onderwijskundig leiderschap is krachtig en met een heldere visie. Er wordt voortvarend en effectief gewerkt, met een scherp oog voor wat ontwikkeling nodig heeft of beter moet. Dat zien we terug in de verschillende stukken, waaronder het onderwijskundig jaarplan. Binnen het managementteam bestaat een naar buiten gerichte blik, die is gericht op de continue verbetering van het onderwijs. Het team kijkt goed naar haar doelgroep en naar de maatschappelijke opdracht die de school heeft. Een voorbeeld hiervan is de ambitie van de school om een 'taalleesschool' te zijn.
Tegelijkertijd constateren we een tekortkoming in de standaard Extra ondersteuning. Het team kan niet verantwoorden hoe leerlingen die leren op een lager niveau dan de groep waarin ze zitten, het onderwijs krijgen dat past bij hun ontwikkeling gezien de einddoelen die ook voor deze leerlingen gelden.''

De herstelopdracht voor Extra ondersteuning hebben wij in januari 2021 goed afgesloten!


Voor meer informatie zie bijlage.

Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met de directeur bundel@leerplein055.nl

Terug naar boven