Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank

Regentesselaan 34 7316 AG Apeldoorn

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Anne Frank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school


Kinderen maken vaak sprongen in hun ontwikkeling. Wij monitoren de schoolresultaten van onze leerlingen vanaf groep 1 tot en met groep 8 met de methodegebonden toetsen, onze observaties , het kleutervolgsysteem Digikeuzebord en via het leerlingvolgsysteem van Cito voor groep 3 t/m 8. Afhankelijk van het leerjaar worden de kinderen twee keer per jaar getoetst op taal, rekenen & wiskunde, begrijpend lezen, technisch lezen, studievaardigheden, (werkwoord)spelling en woordenschat. Door onze leerlingen zorgvuldig te volgen, krijgen wij een goed beeld van hun mogelijkheden. In groep 8 nemen wij de doorstroom toets van Cito af. De doorstroomtoets beschouwen wij nadrukkelijk als slechts één van de toetsen van een groter geheel.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden in groep 1 en 2 gemeten door te werken met het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. Van groep 3 t/m 8 worden de CITO toetsen van Leerling in Beeld gebruikt om de resultaten te meten.

De toets afnames van de CITO toetsen en het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord worden elk half jaar op teamniveau met elkaar besproken. Vanuit de resultaatbespreking worden keuzes gemaakt voor de vervolgaanpak voor de komende periode. Er wordt eveneens een samenvatting van de resultaten en het plan van aanpak gemaakt. Deze wordt gedeeld met het bestuur en de MR. De aandachtspunten vanuit de resultaatbespreking worden door de individuele leerkracht verwerkt in een analyseformulier, zodat helder is aan welke groepsdoelen en eventueel individuele doelen gewerkt gaat worden.

Daarnaast volgen we de resultaten van de leerlingen middels toesten die behoren bij de lesmethoden. We brengen ouders en kinderen op de hoogte via een rapport met behaalde resultaten in het najaar en het voorjaar. Een belangrijk onderdeel is ook hoe de leerling aankijkt tegen zijn eigen vorderingen, inzet en sterke kanten. We geven dit weer via foto's en een zogenaamde 'Ik-cirkel' waarin de leerling kan aangeven hoe hij tegen zijn eigen vaardigheden aankijkt.

Ouders ontvangen daarnaast in februari en juni een overzicht van de resultaten van hun kind op de landelijke CITO toetsen van ons leerlingvolgsysteem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze adviezen aan leerlingen uit groep 8 baseren we op de resultaten van het leerlingvolgsysteem en onze eigen bevindingen rond motivatie en het beheersen van leerfuncties (zoals kunnen kiezen, plannen, samenwerken en agenderen). We bespreken het advies altijd eerst met de ouders van onze leerlingen. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor voortgezet onderwijs (VO) volgt een afspraak tussen de leerkracht groep 8 en de brugklascoördinator van de VO-school. Hiermee willen wij bijdragen aan een soepele overgang van de basisschool naar het VO.

Schooladvisering en voortgezet onderwijs als alles verloopt zoals we verwachten, zullen de leerlingen na groep 8 hun schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. Aan het eind van groep 7 zal de leerkracht een voorlopig schooladvies geven. In januari volgt dan het (pré) schooladvies. Deze adviezen zijn gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem, de data uit methodegebonden toetsen en overleg met collega’s. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 24 maart het definitieve advies nadat de doorstroomtoets is gemaakt.In feb doen de leerlingen van groep 8 in februari mee aan de Doorstroomtoets (vervanging van de Eindtoets). De resultaten daarvan zijn in maart bekend. Als een leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, zullen wij als school het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de toets. Soms maken leerlingen de toets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen. In de loop van het schooljaar zal de school de leerlingen en hun ouders op de hoogte houden van open dagen van alle middelbare scholen in de omgeving.De ouders melden het eigen kind aan bij de voortgezet onderwijs school naar keuze uiterlijk in de laatste week van maart. Als een leerling zich ingeschreven heeft bij een school voor VO, volgt een afspraak tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator. Hiermee willen wij een bijdrage leveren aan een soepele overgang van PO naar VO.

Het schooladvies wordt opgesteld door de adviescommissie. Deze bestaat uit de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier voor te bereiden op de steeds complexer wordende maatschappij. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Kennis is van belang, maar daar blijft het niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis overrespectvool samenleven en verantwoordelijkheidsbesef meegeven. Daarnaast leren we kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven