De Amsterdamse Montessori School

Willem Witsenstraat 14 1077 AZ Amsterdam

  • In deze ruimte kunnen kinderen toneel spelen, muziek maken en dergelijke. Aangrenzend is de mediatheek.
  • Kinderen leren de woordsoorten met de gekleurde taaldozen.
  • Het hoofdgebouw is een modern monument ontworpen door Herman Hertzberger.
  • Leerling legt woordjes neer met de grote letterdoos.
  • Een leerling werkt met de kleurspoelen en legt de spoelen op volgorden van donker naar licht.

Het team

Toelichting van de school

De Amsterdamse Montessori School wil de beoordeling van haar kwaliteit baseren op meerdere bronnen, om zo over een genuanceerd beeld van de werkelijkheid te beschikken. Het bevragen van de teamleden draagt dan ook bij aan de kwaliteitszorg: vinden zij, dat de school waar maakt wat ze belooft? Om dit te meten vullen de teamleden elke 3 tot 4 jaar een vragenlijst in. Het lerarentevredenheidsonderzoek van 2022-2023 is ingevuld door teamleden uit alle geledingen.

Het team van de AMS geeft de school een ruime voldoende op alle onderdelen waaronder het leerstofaanbod, het schoolklimaat, de ondersteuning van leerlingen, het personeelsbeleid en de sociale vaardigheid. De leerkrachten zijn zelfs zeer tevreden met het eigen pedagogisch handelen en de actieve en zelfstandige rol van de leerlingen, twee van de belangrijkste pijlers in het montessorionderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zodra we een ziekmelding van een groepsleerkracht doorkrijgen, proberen we de groep op te vangen door een invaller, de duo-leerkracht of een andere parttimer te vragen de groep les te geven. Wanneer er meerdere groepsleerkrachten tegelijk ziek zijn zal er gezocht worden naar een andere oplossing. De school zal in dat geval de volgende stappen volgen:

  • inzet van een duo-collega die al op school is;
  • inzet van een groepsleerkracht die ambulant is (indien mogelijk);
  • een (duo-)collega, die niet werkzaam is op die betreffende dag, vragen naar school te komen;
  • in de onderbouw zullen we de leerlingen verdelen (volgens een opdeelrooster) tot de kerstvakantie, daarna zijn de groepen te groot. In de midden- en bovenbouw is verdelen van een klas niet mogelijk.
  • inzet van een externe (vak)leerkracht bijvoorbeeld een ZZP'er. 

Als bovenstaande mogelijkheden niet uitvoerbaar zijn, kunnen wij besluiten om leerlingen naar huis te sturen. Dit is een uiterste stap die wij proberen te vermijden. Door het aanhoudende lerarentekort bestaat de reële kans dat we deze beslissing toch af en toe moeten nemen. Ouders worden hiervan altijd op de hoogte gesteld via Parro, de mail of via een telefonische mededeling. Leerlingen die écht niet thuis kunnen blijven zullen na overleg met de bouwcoördinator of de directeur geplaatst worden in een andere groep. 

Het schoolbestuur en de Onderwijsinspectie zullen op de hoogte worden gesteld. Bij langdurige afwezigheid van een groepsleerkracht melden wij ouders schriftelijk welke maatregelen we nemen om het onderwijsproces zo goed mogelijk doorgang te laten vinden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er wordt gewerkt in bouwgroepen, in het montessorionderwijs noemen wij dit heterogene groepen. Dat wil zeggen dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten in de groep. De school is verdeeld in een onderbouw (groepen 1-2), middenbouw (groepen 3-4-5) en bovenbouw (groepen 6-7-8).

We hebben bewust gekozen voor deze combinaties. Doordat kinderen van verschillende leeftijden in één klas zitten, is het heel vanzelfsprekend dat kinderen samenwerken, elkaar helpen en van elkaar leren. Door drie jaar in één bouw te zijn, schuift ieder kind op van ‘geholpen worden’ naar ‘kunnen helpen’. Door deze samenstelling van de groepen is er ruimte voor tempo- en niveauverschillen. Jongere kinderen zien het materiaal waarmee de ouderen werken en dit motiveert hen om nieuwe activiteiten te kiezen. De indeling in een heterogene groep is essentieel voor een harmonische ontwikkeling: ook in een gezin is een kind (meestal) omringd met oudere en/of jongere kinderen. Het geeft kinderen bovendien de kans zich te spiegelen aan jongere en oudere kinderen en te reflecteren op de eigen rol en positie.

Om de overgang naar een volgende bouw zo soepel mogelijk te laten verlopen, brengen de kinderen bezoekjes aan andere groepen. Oudere kinderen kunnen zo ook wel eens terugkeren naar hun ‘oude’ klas. Ze doen dat graag en ervaren dan hoeveel ze inmiddels geleerd hebben.     

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kosmisch onderwijs

De waarde van samenwerken, het belang van de natuur voor de mens en burgerschapsvorming vormen de basis van kosmisch onderwijs. Kinderen willen de kosmos, het grote geheel, ontdekken en begrijpen. De kosmische leergang is in een driejarige cyclus voor de onder-, midden- en de bovenbouw uitgewerkt in thema's. We behandelen vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie dus niet als losstaande vakken maar in samenhang met elkaar. Ook taal, rekenen en het leren omgaan met jezelf en anderen zijn onderdeel van kosmisch onderwijs. De school gebruikt voor de midden- en bovenbouw het materiaal van "Da Vinci" en zelfontwikkeld materiaal. De culturele activiteiten op school en excursies zijn zo veel mogelijk gekoppeld aan de kosmische thema's. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs is voor ons een vanzelfsprekendheid. Het past bij montessorionderwijs waarin kinderen individueel worden aangemoedigd om hun eigen werk te kiezen en hiervan te leren. In de wet op Passend Onderwijs is beschreven dat iedere leerling recht heeft op onderwijs dat bij de leerling past. Een basisschool dient hier zorg voor te dragen door extra ondersteuning te bieden. Op het moment dat de school de ondersteuning niet kan bieden is er de mogelijkheid om te onderzoeken of er een andere (reguliere) school is waar de leerling het onderwijs kan krijgen dat wel passend is voor de leerling. In sommige gevallen zal het betekenen dat er een doorstroming naar Speciaal (Basis) Onderwijs nodig is. Er wordt gebruik gemaakt van een zorgpiramide waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. 

Basisondersteuning (lichte ondersteuning) wordt aan alle leerlingen geboden door de groepsleerkracht binnen de groep. Deze ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit extra lezen, hoeveelheid werk aanpassen, herhalen van instructie, extra tijd geven bij taken en ondersteunen bij het opstarten van een werkje.

Extra ondersteuning wordt geboden aan leerlingen waarbij de basisondersteuning onvoldoende werkt. Deze ondersteuning kan door de groepsleerkracht, de ondersteunende leerkracht of een externe (een vaste ketenpartner) geboden worden, meestal buiten de klas. Deze ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit extra lezen met specifieke instructie, materiaal en begeleiding, specifieke reken instructie of ondersteuning voor werkaanpak. Er wordt gewerkt met een handelingsplan.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie van de school is om meer kennis en kunde in huis te halen op de onderwerpen:

  • Meertaligheid
  • Meer- en hoogbegaafdheid
  • Dyscalculie
  • Spelling
  • Doorontwikkeling van ons eigen leerlingvolgsysteem

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De AMS werkt nauw samen met De AMS peuteropvang van Combiwel. Eén van de onderbouwleidsters is coördinator Voor- en Vroegschoolse Educatie en onderhoudt de contacten met Combiwel. De peuters zijn gehuisvest in het gebouw naast onze onderbouwlocatie. De organisaties werken met elkaar samen en de peuters die doorstromen komen, voordat ze vier jaar worden, wennen op de AMS. De kinderen van de peuterspeelzaal, woonachtig in het voorrangsgebied, krijgen bij de loting voorrang bij plaatsing op school.

De school zorgt voor een overdrachtsmoment voor ieder kind ongeacht van welk kinderdagverblijf of peuteropvang de nieuwe leerling komt. De school volgt hiermee de regels van de gemeente Amsterdam.

Een doorgaande lijn, tussen de voorschool en de onderbouw voor kinderen, wordt bereikt door kinderen competenties bij te brengen die zij nodig hebben op school. Het is prettig als kinderen van de voorschool samen op school gaan kijken om te wennen aan de nieuwe omgeving. Oudere kinderen in de groep laten zien hoe het in de klas gaat. Voor het welbevinden van kinderen vinden we het van belang om de thuiscultuur en de schoolcultuur samen te brengen.

Terug naar boven