Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerinhoud
We werken met methodes die goed aansluiten bij handelingsgericht en opbrengstgericht werken. Dit betekent dat wij uw kind nauwlettend volgen in zijn/haar groei en het nodige doen om eventueel bij te sturen zowel door het bieden van verkorte of verlengde instructie. Wij geven op meerdere niveaus les en we besteden hierbij aandacht aan een doorgaande lijn voor meer- en hoogbegaafden. Doordat wij werken met het EDI-model (Explicite Directe Instructie), kunnen wij dit realiseren voor onze leerlingen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal/lezen hebben we een bieden wij extra ondersteuning door een gesecialiseerde leerkracht! Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, hebben wij het Leerlab. In schooljaar 2021-2022 zijn wij gestart met het Doelab. Deze voorziening is voor kinderen die gebaat zijn bij praktisch handelen. Voor enkele vakgebieden werken wij groepsdoorbroken. We voldoen aan de kerndoelen. Ook het creatieve onderwijs vinden wij belangrijk. Wij werken met een cultuurplan met hierin een doorgaande lijn op het gebied van muziek en beeldend onderwijs. Wij willen dat elk kind de mogelijkheid heeft zijn of haar talent te ontdekken. We hebben hoge verwachtingen van de kinderen. We zijn een sportactieve school, met aandacht voor gezond bewegen en goede voeding.
Onderwijsstijl
We stimuleren samenwerken in de klas. We werken aan de hand van weektaken en een weekplanning. Elk kind heeft, naast het gewone aanbod, taakwerk op zijn of haar eigen niveau waaraan zelfstandig wordt gewerkt. We maken gebruik van digitale ondersteuning. Voor rekenen werken wij met Snappet, de kinderen verwerken de antwoorden digitaal.
De leerlingen krijgen in totaal 940 lesuren per jaar, 25 uur per week.
De kinderen in de groepen 1-2 spelen dagelijks twee keer een half uur buiten. Daarnaast hebben ze twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht.
Om de week komt de vakleerkracht muziek van Muziekschool Noord voor alle groepen.
De leerlingen krijgen in totaal 940 lesuren per jaar, 25 uur per week.
Om de week komt de vakleerkracht muziek van Muziekschool Noord voor alle groepen.
OBS Twiske heeft een brede populatie, ons onderwijs is daar dan ook op ingericht. Door te werken met het expliciete directe instructie model (EDI) kunnen wij verschillende niveaus in de klas bedienen. Ook bieden wij buiten de groep extra instructie of uitdaging. Wij werken met een taalleesklas om kinderen extra te begeleiden op het gebied van taal en lezen. Ook hebben wij een Leerlab die voor uitdaging zorgt.
Op onze school hebben wij verschillende specialisten op de volgende vakgebieden: gedrag, rekenen, ICT, cultuur, hoogbegaafdheid en de Vreedzame School.
Onze school werkt nauw samen met het Expertise Centrum Innoord. Als we zelf niet tegemoet kunnen komen aan de speciale onderwijsbehoeftes van een kind, dan wordt een specialist ingezet vanuit het Expertise Centrum. Dit kan gaan om leerlingen met een gedragsprobleem, een leerprobleem of een leerling die meer aankan dan onze school kan bieden. Daarnaast maken wij gebruik van de expertise van bureau Zien in de Klas.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Een tweede rekenspecialist
- Een tweede taalspecialist
OBS Twiske werkt nauw samen met Combiwel "Klavertje Vier". De onderbouwcoördinator heeft iedere 6 weken overleg met de leidsters van Combiwel. Zij bespreken de thema's die wij aanbieden en zij sluiten aan bij deze thema's. Combiwel doet mee met onze schoolse activiteiten zoals Sinterklaas en Kerst. Indien nodig sluit ook onze Interne Begeleider aan bij een overleg.
Over de leerlingen die vanuit de VVE de stap naar onze school maken, hebben wij intern overleg en zorgen wij voor een warme overdracht.
Ook hebben wij specialisten binnen onze school die opgeleid zijn voor het Jonge Kind, zij werken samen binnen een ontwikkelteam (leerkrachten van onze school).