Klein Amsterdam

Tuinderijlaan 2 1036 LM Amsterdam

  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam
  • Schoolfoto van Klein Amsterdam

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Klein Amsterdam heeft vorig jaar de eerste groep 8 uitgezwaaid. De doorstroomresultaten zijn voor ons als beginnende school nog niet representatief vast te stellen. De eerste uitstroom betrof een kleine groep leerlingen, de resultaten waren goed.

De signaleringswaarde van Klein Amsterdam voor het minimaal behalen van 1F is 85%(correctiewaarde van 82%); 91,1% van de leerlingen heeft daadwerkelijk minimaal 1F behaald. 

De signaleringswaarde van Klein Amsterdam voor het minimaal behalen van 2F/1S is 61,1% (correctiewaarde van 57,9%); 60% van de leerlingen heeft daadwerkelijk minimaal 2F/1S behaald. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft jouw kind de lesstof goed opgepakt? Is het kind gegroeid? Welke leerstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Daar geeft IEP inzicht in, het volgsysteem dat wij gebruiken.

Kinderen ontwikkelen zich iedere dag, en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken jouw kind niet met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van jouw kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen.

Visie op toetsen

Wij geloven dat een kind meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen. De focus ligt bij ons op alle facetten van de ontwikkeling van je kind. In groep 1 en 2 maken de kinderen geen toetsen. Daar observeren de leerkrachten de kinderen op de ontwikkeling van taal, rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Ook hier kijken we dus naar hoofd, hart en handen.

Wij vinden het belangrijk om kinderen wel goed te volgen en toetsen zowel met de methodes als de niet methode toetsen. 

Voor taal en rekenen gebruiken we methodes terwijl wij ons eigen onderwijs blijven doorontwikkelen, om te zorgen voor stabiliteit en inzicht terwijl we groeien. Voor deze methodes gebruiken wij de bijbehorende toetsen, deze geven steeds opnieuw resultaten waarmee wij kunnen bijsturen op het onderwijs. 

Daarom hebben we ervoor gekozen om in groep 3 t/m 8 methode onafhankelijke toetsen af te nemen en observaties te doen in groep 1 en 2. (IEP) maar ook de methodetoetsen in groep 3 = lijn 3 (taal), midden groep 3 t/m 8) staal (spelling en grammatica) en getal en ruimte junior. (rekenen)

De leerlingen maken 2x per jaar een IEP toets. Deze worden vervolgens op kind, groep en schoolniveau geanalyseerd. De leerkrachten maken 2x per jaar na de afname van de IEP toetsen de groepsanalyses. Deze worden besproken in een groepsbespreking met de intern begeleider. Hieruit wordt weer bepaald of er voldoende zicht is op een kind, of deze voldoende ontwikkeld en wat daar dan eventueel aan geholpen kan worden. De intern begeleider maakt samen met de directie 2x per jaar na de afname van de IEP toetsen een schoolanalyse. Dit zijn belangrijke indicatoren om op leerkrachthandelen te reflecteren. Doelen worden bijgesteld en verdiept.

Leren zichtbaar maken

Documentatie geeft informatie over het leren en de groei van de kinderen, die niet allemaal inzichtelijk kunnen worden gemaakt door de formele gestandaardiseerde toetsen en checklijsten die worden gebruikt in het basisonderwijs. Omdat we ook continu observeren, verkrijgen we belangrijke informatie en inzicht in de intellectuele kracht van de leerlingen. Voor de leerlingen op onze school is het doel van leren niet het simpel ontvangen van een goed cijfer, de waardering voor de leerling ligt in het bereiken van het best mogelijke, ieder naar eigen vermogen.

Planning

Het onderwijs vergt continue planning, zeker ook ons projectonderwijs, gebaseerd op de evaluatie en reflectie van het werk waarmee kinderen bezig zijn. Het onderwijsteam evalueert en reflecteert met de kinderen en met elkaar op de projecten en het leerproces van de kinderen en overweegt mogelijke nieuwe richtingen die genomen moeten worden en wat daarvoor nodig is. Zij stellen dagelijks bij door middel van nakijken, vragen stellen en in gesprek gaan met kinderen over hun ideeën en mogelijkheden voor nieuwe opties, onderzoeken en experimenten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig VO advies. Het schooladvies komt tot stand door een combinatie van de prognose van IEP uitslagen en advies van leerkracht en intern begeleider. Hierbij wordt gekeken naar de resultaten, in combinatie met de integrale ontwikkeling van de leerling.

  1. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  2. Leerlingen maken de doorstroomtoets tussen 29 januari en 18 februari.
  3. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  4. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  5. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
  6. Scholen mogen, als zij dat willen, in 2024 onder voorwaarden de aanmeldperiode  voor de centrale aanmeldweek verruimen. Deze verruiming is bedoeld om de aanmeldingen goed te kunnen verwerken en heeft geen invloed op de plaatsingskansen van de leerling. Ook kunnen scholen in uitzonderlijke gevallen leerlingen na de centrale aanmeldweek inschrijven, bijvoorbeeld bij een verhuizing.
  7. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet of maar deels te verhogen. De school moet dat dan motiveren.
Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

1.Lef

2.Authenticiteit

3.Verbondenheid

Durven te zijn wie je bent vraagt zelfkennis en zelfreflectie. Net zo conflicten kunnen (helpen) oplossen door samen binnen een gemeenschap (de school) hier bewust bij stil te staan en om aan te werken helpen wij kinderen om de wereld te begrijpen, kritisch te zijn en zich regelmatig te verwonderen. Binnen onze projecten komen verschillende thema's aanbod. Hiermee verbeteren ook leerprestaties en de ontwikkeling van het burgerschap. Als een kind zich veilig voelt kan deze zich ontwikkelingen. Binnen ons projectonderwijs wordt hier veel aandacht aan besteed. Hier worden belangrijker vraagstukken behandeld. Deze begint klein en de wereld wordt steeds groter naarmate het kind meer aan kan.

Mocht het niet lukken om conflicten zelf op te lossen, zijn er ook protocollen voor de sociale veiligheid op gesteld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een anti pest protocol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Lef
  • Authenticiteit
  • Verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In Juni 2023 kreeg Klein Amsterdam van de onderwijsinspectie het oordeel 'zeer zwak'. Na dit oordeel begon voor Klein Amsterdam een turbulente periode waarin veranderingen elkaar in een snel tempo opvolgden en we voor schijnbaar onmogelijke opgave stonden. Het team van Klein Amsterdam en een overgroot deel van de ouders/verzorgers, wilde graag de schouders eronder zetten om de kritiekpunten die de inspectie heeft aangedragen aan te pakken en te verbeteren. Helaas zag het toenmalig bestuur dit anders en kwam de school in een bestuurscrisis terecht, waarbij het bestuur het voornemen uitsprak om de school te sluiten. Dit had uiteraard ook een grote impact op de leerkrachten, de ouderpopulatie en de leerlingen. Een groep ouders besloot met hun kind te vertrekken na al deze onrust, maar ook concludeerde een grote groep ouders en het team dat zij heel graag deze mooie school een kans wilden geven, en namen zij zich voor om zich hard in te zetten voor herstel. Vanaf dat moment zijn wij verder gegaan met een groep van 149 leerlingen.

Medio November kwam er een nieuwe, tussentijdse bestuurder die het voorgenomen besluit terugtrok. Hij nam deze dappere beslissing en heeft ons ondersteund om verder te gaan zo ver hij dat kon. Omdat hij niet voldoende ervaring had in het primair onderwijs, heeft hij zijn taken overgedragen aan onze huidge bestuurder; Saskia Grotenhuis. Zij is met een nieuwe fijne schoolleiding, het team, de MR en de oudervereniging hard aan de slag om het zo gewenste herstel mogelijk te maken. 

Klein Amsterdam werkt aan deze verbeteringen aan de hand van een zorgvuldig opgesteld herstelplan waarover we in contact staan met de onderwijsinspectie. Als school is het onze taak om toe te werken naar een school waarbij het onderwijs voldoet aan de wettelijke voorwaarden, zodat we van een 'zeer zwak' naar een 'zwak' gaan en vervolgens naar een voldoende of beter. De punten waarop nu de focus ligt zijn een gezond financieel beleid, gestructureerd en kwalitatief bestuur van de school die zorgt voor de juiste ondersteuning en sturing van haar werknemers en goede documentatie zodat er zicht is op de doorlopende leerlijn en ontwikkeling van alle leerlingen, waarbij we extra aandacht besteden aan de zorg voor leerlingen die dat nodig hebben. 

Wij geloven in ons onderwijsconcept, wij geloven dat er plek is voor onderwijsvernieuwing en wij geloven dat wij met hard werken bestaansrecht hebben als school. Daar zetten wij ons nu met alle kracht voor in.

Terug naar boven