De Kleine Nicolaas

Cornelis Krusemanstraat 10 1075 NL Amsterdam

  • Schoolfoto van De Kleine Nicolaas
  • Schoolfoto van De Kleine Nicolaas
  • Het plein waar de kinderen uit groep 1 tot en met 3 spelen
  • Schoolfoto van De Kleine Nicolaas

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf september 2023 maken wij voor alle leerlingen gebruik van IEP (Inzicht Eigen Profiel). Met IEP wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen. Inhoudelijk zijn de toetsen voor taal en rekenen gelijk aan die van CITO en voldoen zij aan alle wettelijke eisen. Dit wordt namelijk gecontroleerd door de Expertgroep toetsen PO, die de toetsen heeft goedgekeurd. Daarnaast is er ook aandacht voor andere vaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind.

Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die dus verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. 

Digitale toetsen, maar niet helemaal

De leerlingen IEP-en op de computer, laptop of tablet. Leest een leerling liever van papier of schrijft een leerling bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. De afnameduur van de toetsen zijn kort, dat is wel zo fijn voor de concentratie en motivatie. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de leerling de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces en geen afrekenmiddel. 

Moeilijk om toetsresultaten te begrijpen

Grafiekjes, lijntjes, gekleurde hokjes, de resultaten van een toets zijn niet altijd makkelijk te lezen en te begrijpen; wat betekent het nu voor je kind? Het IEP LVS geeft heldere en herkenbare resultaten terug voor leerkracht en leerling, gericht op de positieve ontwikkeling die iedere leerling op zijn niveau kan maken. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang, hoe heb jij je ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? Het IEP LVS geeft de leerling daarom inzicht in de percentages goed beantwoorde vragen op de verschillende onderdelen in de toets. Voor de leerling is dit erg concreet, omdat hij gelijk inzicht krijgt in de onderdelen die goed gaan en in welke hij zich nog verder kan ontwikkelen. Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf leerjaar 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op belangrijke momenten in zijn schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is het verbeteren van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting tussen het taal- en rekenonderwijs in de verschillende onderwijssectoren po, vo en mbo omdat ze op al die niveaus gemeten worden. Het doel is dat leerlingen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S en 2F.

Groep 1 en 2

In de groepen 1 en 2 werken we uiteraard niet met toetsen, maar worden kinderen geobserveerd. Op basis van deze observaties kan de leerkracht goed in kaart brengen in welke mate kinderen bepaalde doelen al zelfstandig kunnen en wat nog hulp vraagt.

Doorstroomtoets (groep 8)

Voor de eindtoets in groep 8 maakten we reeds gebruik van IEP. In plaats van een eindtoets in groep 8 zal volgend schooljaar, volgens landelijke richtlijnen, deze vervangen worden door een doorstroomtoets begin februari. Hierdoor kunnen alle leerlingen zich op hetzelfde moment aanmelden bij een VO-school, passend bij hun advies. Nu moesten leerlingen die hoger scoorden op de eindtoets, na de hele plaatsingsprocedure, nog op zoek naar een passende school. Door het vervroegen van de deze toets, maken alle leerlingen evenveel kans dat ze geplaatst worden op een school die zij prettig vinden

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming definitief advies VO

Ook met de invoering van de doorstroom toets in het schooljaar 2023-2024 is het schooladvies leidend bij de toelating van leerlingen in het VO. De doorstroomtoets is een onafhankelijk tweede gegeven naast het schooladvies. Bij het opstellen van het basisschooladvies zijn minstens drie professionals van de school betrokken (de groepsleerkracht en de intern begeleider en de schoolleider). Elke leerling in groep acht krijgt na de doorstroomtoets een definitief schooladvies voor het VO. Hierin staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. Daarbij wordt onder andere gekeken naar motivatie, gedrag, concentratie, sociaal-emotionele ontwikkeling en kennis en vaardigheden opgedaan in groep 6 t/m 8.

We volgen de deadlines en gestelde termijnen zoals geformuleerd in de Kernprocedure Amsterdam. Die zijn hier niet opgenomen.

De Kleine Nicolaas heeft de gehele procedure uitgeschreven in een uitgebreider protocol. Deze wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. 

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij helpen leerlingen om zich met plezier te ontwikkelen tot sociale wereldburgers. Een leerling die zich op school prettig en veilig voelt, zal met plezier naar school gaan en heeft daardoor meer kans op een goede en harmonische ontwikkeling. De leerkracht stuurt en begeleidt de leerling in die vorming tot sociale wereldburgers. Dit doen zij door middel van kringgesprekken, waarbij sociale situaties worden voorgesproken, nabesproken en nagebootst. Dit is zowel belangrijk voor hun sociale vaardigheden op het gebied van spel, maar ook in het samenwerken met andere leerlingen tijdens bijvoorbeeld IPC. Wij vinden het belangrijk dat alle betrokkenen bij de school dus ouders, leerkrachten, overblijf en externen een voorbeeldfunctie hebben. Wij scheppen dan ook duidelijke verwachten naar elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur (OOadA) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen en een solide bedrijfsvoering. De onderwijsinspectie heeft de manier waarop OOadA uitvoering geeft aan die verantwoordelijkheid onderzocht. Dit is gebeurd in het schooljaar 2017- 2018, in de periode van november tot en met februari. De inspecteurs waren erg te spreken over de kwaliteitscultuur, de manier waarop bestuur en schoolteams sturen op onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling en de manier waarop het bestuur zich verantwoordt. Al deze onderdelen heeft de inspectie als ‘goed’ beoordeeld. Ook vonden zij OOadA een financieel gezonde organisatie. Om tot dit oordeel te komen heeft de inspectie gesprekken gevoerd met het bestuur, is een vijftal scholenbezoeken afgelegd en hebben de inspecteurs gesproken met leden van de raad van toezicht, leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (ouders en leraren), een aantal schooldirecteuren en intern begeleiders en vijf delegaties van ouders. We zijn erg trots op dit resultaat. Onze dank gaat ook uit naar alle ouders die dagelijks of af en toe de school op allerlei manieren ondersteunen en scherp houden. Uw hulp is van grote waarde geweest en dat blijft ook zo. Natuurlijk is er nog genoeg werk aan de winkel, maar dit is in ieder geval een enorme opsteker. 

De kleine Nicolaas heeft nog geen inspectiebezoek gehad.                                         

Terug naar boven