Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In principe worden de groepen 3 t/m 8 per jaargroep samengesteld. Indien aantallen dat niet mogelijk maken, formeren wij combinatiegroepen. De groepen 1 en 2 zijn wel samengesteld.
Bovengenoemde indeling is bij benadering. Onze thema's zijn leidend, onze doelen stellen wij vooraf en passen daar ons aanbod op aan.
Bovengenoemde indeling is bij benadering. Onze leerkrachten kijken per vakgebied, per thema/blok hoe vak-integratie kan plaatsvinden en/of alle onderdelen behandeld moeten worden of juist extra aandacht behoeven.
Binnen het kader van Passend Onderwijs gaat de Capelle ervan uit dat we de leerlingen bijzonder goed onderwijs bieden, passend bij de mogelijkheden van het kind. Het onderwijsaanbod wordt indien nodig aangepast in tempo, hoeveelheid en moeilijkheidsgraad. Het kan voorkomen dat we tot de conclusie moeten komen, dat we de benodigde en geplande ondersteuning niet kunnen realiseren. Dat betekent dat de grenzen aan de zorg voor een kind worden bereikt. In de volgende situaties kan besloten worden om, samen met de ouders, op zoek te gaan naar een school die een passend aanbod weet te realiseren:
- Wij zorgen voor een veilig schoolklimaat, dat wil zeggen voor alle leerlingen lichamelijke en sociale veiligheid; kinderen die door hun gedrag, de realiseerbaarheid hiervan structureel onder druk zetten, raken de grenzen van de ondersteuning die wij als school kunnen bieden.
- Wij zijn primair gericht op het bieden van onderwijs; kinderen die eerst en vooral medische zorg of complexe medische voorzieningen nodig hebben, raken de grenzen van de ondersteuning die wij als school kunnen bieden.
- Wanneer ouders bij ons op school een kind aanmelden, waarvan bekend is dat deze leerling veel ondersteuning en individuele aandacht nodig heeft, en/of verstandelijk dan wel lichamelijke beperkingen heeft, willen wij een inschatting maken van de specifieke onderwijsbehoeften van dit kind. Ouders moeten daarom toestemming geven om informatie en advies op te mogen vragen bij deskundigen en/of artsen.
Wanneer de ondersteuningsvraag duidelijk is, gaan we kijken naar de samenstelling van de groep waarin het kind geplaatst zal moeten worden. De directie en ib-er maken de afweging of we dit kind kunnen bieden wat het nodig heeft om bij ons een positieve ontwikkeling door te maken. Ook met het team wordt overleg gevoerd. Uiteindelijk besluit de directeur over de toelating.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Start met traject basisvaardigheden
- Onderzoek en implementatie aanbod meer- en hoogbegaafden
- Verbeteren van de samenwerking tussen extern begeleider/RT-er en leerkrachten
- Clusteren van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, eventueel inzet groepsarrangementen
De voorschool bereidt kinderen van 2,5 jaar tot 4 jaar voor op de basisschool. Dit zorgt ervoor dat zij straks goed kunnen instromen op de basisschool. De voorschool combineert de peuterspeelzaal met de basisschool. Door 4 dagdelen per week naar de peuterspeelzaal te gaan, went een kind aan de dagelijkse regelmaat van naar school te gaan. Er is 1 VVE-groep verbonden aan onze school en deze wordt begeleid door 2 pedagogisch leidsters. De voorschool bevindt zich in onze basisschool. Op de Capelle wordt er zowel bij de peuters als kleuters gewerkt met het programma Kaleidoscoop.