Basisschool De Pauw

Burchard de Volderstraat 19 1349 HJ Almere

Schoolfoto van Basisschool De Pauw

Het team

Toelichting van de school

De groepsleerkrachten vormen de basis van onze school en zijn het visitekaartje van De Pauw.
We besteden veel aandacht aan een goede nascholing en begeleiding van de collega’s. De interne begeleiders zorgen ervoor dat de leerlingzorg goed is geregeld. We zijn daar trots op. Uiteraard vervult de directie een centrale rol binnen de school. Uiteindelijk heeft de directie de eindverantwoordelijkheid voor alles wat er op school gebeurt. Wij vinden het echter belangrijk dat alle teamleden veel verantwoordelijkheid dragen. Op die manier weten we ons allemaal verbonden met onze school en kunnen we het onderwijs op De Pauw samen prachtig ontwikkelen en de school laten groeien.

De school heeft een vakleerkracht gym. Ook de leerlingen in de groepen 1/2 krijgen twee keer in de week van deze vakleerkracht les.
Het bruisende schoolconcept zorgt ervoor dat we als team allen op dezelfde wijze enthousiast werken aan een goede en veilige school voor uw kind. Een sterke binding met de school, teamgevoel, de prettige open sfeer voor ons als collega's, de kinderen en de ouders zorgen ervoor dat het prettig werken is op De Pauw.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Met het team willen we ervoor zorgen dat het verlof zo beperkt mogelijk is, zodat het kwalitatief onderwijs dat wij willen verzorgen, ook gegeven kan worden.

In het verleden kon je bij uitval van een leerkracht, gemakkelijk een vervangende  leerkracht regelen. Momenteel zijn hiervoor zelden leerkrachten beschikbaar. Hoe regelen we dit dan op De Pauw?

Bij kortdurende uitval: Op de eerste uitvaldag zorgen we altijd voor een vervanger en wanneer dit niet lukt dan vangen we de leerlingen in de andere groepen op. Vaak zal de vervanger een leerkracht zijn die al op De Pauw werkt. Wanneer we voor de tweede en volgende dagen geen vervanger kunnen regelen en we het onderwijs kwalitatief tekort doen wanneer we de leerlingen verdelen, dan vragen we u uw kind thuis te houden (wij zullen dit dan zo snel mogelijk met u communiceren. Bent u niet in de gelegenheid uw kind thuis op te vangen en heeft u ook geen andere mogelijkheden, dan kunt u dit aan ons laten weten). Op deze manier steken we ook in als we langer van tevoren weten dat een leerkracht niet kan werken en we geen vervanging hebben.  

Bij langdurige uitval: mocht het zijn dat een leerkracht langdurig uitvalt, dan zullen we u hierover informeren en u op de hoogte houden hoe we dit gaan aanpakken. We moeten hierin wel eerlijk zijn dat we hopen dat dit niet gebeurt, omdat de oplossing hiervoor niet gemakkelijk is. Dit geldt voor alle (Almeerse) scholen.  

Belangrijk is dat u weet dat we altijd de intentie hebben om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. We hopen u door deze informatie inzicht te hebben gegeven en mocht er uitval zijn, dat we elkaar hierin kunnen vinden en samenwerken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze kleutergroepen zitten de leerlingen van groep 1 en groep 2 bij elkaar. De leerlingen leren van en met elkaar. Spelend en ontdekkend, bij de ontwikkeling van een kleuter passende manier, wordt er gewerkt aan verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals:

  • sociaal emotionele ontwikkeling
  • taalontwikkeling
  • rekenontwikkeling
  • motorische ontwikkeling
  • expressie

Op onze school geven wij thematisch onderwijs. Ook de leerlingen van groep 1/2, doen hieraan mee. Passende activiteiten en/of excursies  worden georganiseerd om de leerlingen het ook in de praktijk te laten ervaren. Het aanbod van de verschillende ontwikkelingsgebieden zijn met elkaar verweven gedurende de dag. Middels een volgsysteem is aandacht voor de ontwikkeling van de leerling.


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op De Pauw wordt op een effectieve wijze met leertijd omgegaan. In de ochtenden staan de basisvaardigheden centraal. In de middagen vindt door de gehele school thematisch onderwijs plaats waarin verschillende vakgebieden de aandacht krijgen.  Als uitgangspunt voor de verdeling van de lesuren gebruiken we de methodes. Zo besteden wij voldoende tijd aan de verschillende vakgebieden om de tussen- en kerndoelen per vakgebied te behalen. Wij gaan op een kritische en flexibele wijze om met deze lestijden. Door o.a. alle beschikbare gegevens te analyseren, nemen we trends waar die per (jaar)groep kunnen resulteren in het bijstellen van deze urenverdeling. Onze urenverdeling wordt jaarlijks kritisch bekeken en opnieuw vastgesteld.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie is om een samenwerking op locatie van De Pauw te creëren met verschillende zorgverleners. Om zo een totaal aanbod aan te kunnen bieden. Te denken valt aan logopedie, Intraverte en Humanitas.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In deze nieuwe wijk is de vraag naar voorschoolse mogelijkheden groot. Momenteel biedt onze nieuwe school de peuterplusklas in samenwerking met Sterrenrijk aan. Het is onze intentie dit uit te breiden met bijvoorbeeld een peuterspeelzaal. Peutergym vindt ook op onze school plaats.

Terug naar boven