<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool De Stapvoorde zijn leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben in de volgende items:
1: Taal- en rekenonderwijs
2: Gedrag/groepsdynamiek
3: Onderwijs aan kleuters
4: Interne begeleiding (zorg)
5: Communicatie/mediawijsheid
6: Mindfulness/Matrixcoaching
7: Opleiden in de School (o.a. Studenten Saxion, ROC)
8: Cultuureducatie
9: Veiligheid
10: Bewegend Leren
11: Rots & Water
12: Hoog- en of meerbegaafdheid
13: Vormingsonderwijs (leerkracht Vormingsonderwijs)
Deze specialisten zetten hun expertise in t.b.v. de begeleiding van de leerling, de leerkracht, de ouder en het onderwijsbeleid.
Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Ga voor meer informatie naar de website: vormingsonderwijs
Obs De Stapvoorde heeft in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschreven aan welke leerlingen ondersteuning gegeven kan worden.
Samenvatting Schoolondersteuningsprofiel
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Obs De Stapvoordeheeft in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen geboden kan worden en wat grenzen hieraan zijn. Het SOP is te vinden op de schoolwebsite www.stapvoordeopoa.nl
Net als alle OPOA scholen biedt Obs De Stapvoorde passend basisonderwijs. Onderwijs en begeleiding van leerlingen wordt zo normaal, zo dichtbij mogelijk georganiseerd. De school stemt hierbij af met SWV Twente Noord. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de school waar de (grenzen van de) mogelijkheden van het schoolteam liggen. De schoolteams beschikken over gespecialiseerde leerkrachten en extra ondersteuningsmogelijkheden. Ondersteuningsstructuur. De school heeft een schoolondersteuningsteam (SOT). Dit SOT houdt volgens een vaste planning groeps- en leerlingbesprekingen. Bij het SOT overleg kunnen zowel deskundigen uit de school, het bestuur en het SWV aansluiten. Ook is het mogelijk dat ondersteuners uit de gemeentelijke jeugdzorg aansluiten, zoals de maatschappelijk werker, schoolverpleegkundige, schoolarts, leerplichtambtenaar of wijkagent. Over een SOT overleg worden ouders altijd geïnformeerd. Ouders worden altijd betrokken bij besprekingen en besluiten over hun kind. Het is mogelijk dat ondanks inzet van extra ondersteuners het verwachtte doel niet wordt bereikt. De intern begeleider van de school neemt dan contact op met het Samenwerkingsverband om ondersteuning van een trajectbegeleider te krijgen. Het traject met de trajectbegeleider zoekt in de eerste plaats naar oplossingen binnen de eigen of een andere basisschool. Het traject kan ook tot een advies leiden, waarbij een toelaatbaarheid tot het speciaal (basis-)onderwijs aan de orde is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
1. Er is een leerkracht uitgeroosterd om zich specifiek te richten op het VVE-beleid (Voor- en Vroegschoolse Educatie. Zij is onze startende VVE-coordinator.
2. We hebben vanuit NPO-middelen een extra leerkracht/extra groep in het schooljaar 2022-2023. Daardoor kunnen we 2 combinatiegroepen 3 / 4 maken ( 14/15 lln per groep). Daarmee zijn we flexibeler wat betreft het aanbod. Er zijn leerlingen die vanwege Covid-19 een vertraging hebben opgelopen en toch naar groep 4 gaan. Maar dan nog net een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
3. Door het volgen van cursussen: o.a.. begrijpend luisteren in de groepen 1 t/m 4.
4. Vanuit de opbrengsten staat het vak 'begrijepnd lezen' centraal. Er volgt een scholing op teamniveau.
Op basisschool De Stapvoorde zijn enkele leerlingen met een VVE-indicatie aanwezig. Deze hebben in de voorschoolse periode deelgenomen aan een VVE-programma. Er is in Windmolenbroek-West een VVE-coördinator aanwezig. Zij coördineert de aansluiting Peuteropvang en basisschool, de periodieke overleggen Peuteropvang en basisscholen en de daarbij behorende bijscholing.