Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We willen alle leerlingen een plek bieden waar ze zich mogen ontwikkelen, zodat ze met (zelf)vertrouwen, kennis en positief gedrag klaar zijn voor de volgende stap. Sommige leerlingen hebben een specifieke onderwijsbehoefte. Samen met ouders en indien nodig met externe deskundigen, onderzoeken wij wat deze leerlingen nodig hebben en wat wij kunnen bieden. Binnen de school is expertise opgebouwd t.a.v. leerlingen met gehoor- of visus problemen, taal- of rekenproblemen, dyslexie, autisme, ADHD, syndroom van Down, enz. We realiseren ons dat we op dit moment niet alle leerlingen passend onderwijs kunnen bieden. Er zijn situaties waarbij onze expertise of mogelijkheden (nog) niet toereikend zijn. Daarom willen wij vanuit onze visie de komende jaren de aanwezige kennis versterken en verdiepen, zodat wij onze basisondersteuning in kader van Passend onderwijs kunnen vergroten. Naast het vergroten van de expertise van de zorg aan de 'onderkant', ligt er ook een ambitie en noodzaak in het verbreden van de zorg voor leerlingen die meer uitdaging behoeven.
Het doel van de samenwerking tussen de kinderopvang en De Mare is om te zorgen dat elk kind een zo goed mogelijke start kan maken op de basisschool.
De intern begeleider onderbouw heeft structureel overleg met de intern begeleiders van de voorscholen (peuteropvang) binnen het IKC Windmolenbroek-Oost. Als de voorschool ziet dat een leerling die is aangemeld op de Mare, een specifieke onderwijsbehoefte heeft, hetzij een VVE indicatie of anderszins, dan neemt de intern begeleider van de voorschool contact op met de intern begeleider onderbouw van De Mare. Samen wordt bekeken welke stappen nodig zijn om de leerling zo kansrijk mogelijk te laten starten op De Mare. Waar nodig organiseert de voorschool een VOT-gesprek (Voorschools Ondersteuningsteam) en sluit het SWV (Samenwerkingsverband) aan. Bij een VVE-indicatie of andere specifieke onderwijsbehoefte volgt altijd een warme overdracht met ouders, voorschool en De Mare.