Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er wordt interdisciplinair gewerkt in multidisciplinaire teams. Deze teams bestaan uit: Schoolleider, verantwoordelijk voor dagelijkse gang van zaken en voorzitter van de commissie van begeleiding en Kernteam coördinatoren.Commissie van begeleiding (ten behoeve van diagnostiek en begeleiding), bestaande uit: Orthopedagoog. Intern begeleider. Maatschappelijk werkende. Jeugdarts.? Primair proces: Leerkracht, Klassenassistent, Vakleerkrachten. Paramedici: Logopedie, Fysiotherapie, Voor alle functies of taakprofielen geldt een gecertificeerde expertise. Opleidingseisen:Voor leerkrachten (ook vak- en 1e / 2e graad leerkrachten) master EN (= educational needs) niveau. Assistenten, minimaal SPW en certificering op onder andere voorbehouden handelingen.
Op De Alk vinden we het belangrijk dat we onze leerlingen maximaal laten profiteren van het onderwijsaanbod.
Daarom hanteren we de volgende richtlijnen als het gaat om therapie onder schooltijd. Of een leerling therapie nodig heeft, wordt bepaald door een arts
De Stichting Heliomare Onderwijs ondersteunt op diverse locaties in Noord-Holland leerlingen van vier tot 20 jaar, van laag zeer moeilijk lerend tot en met havo leerlingen. Wij ondersteunen leerlingen met een lichamelijke of meervoudige beperking, een chronische ziekte, een autismespectrum stoornis, of niet-aangeboren hersenletsel, zodat zij zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk kunnen functioneren.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Doel: Wanneer passend bij ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen faciliteren we een doorgaande structuur van ons onderwijs in combinatie schoolthuis- en thuis.
Werkplannen ( LLP met OPP) per leerling geven de doelen voor de geplande periode weer en worden gedeeld met de ouders. Dit werd positief ontvangen door ouders. Het zoekproces naar een eenduidig format OPP met daarin verwerkt; doelgroepenmodel, LLP, OPP, doelstellingen, leerlijnen en ondersteuningsbehoeften is een langdurig traject. Dit is een Heliomare SO breed speerpunt.
Doel: We hebben een visie op wat een uitdagende en rijke leeromgeving is en wat we daarin met elkaar belangrijke uitgangspunten vinden.
Aandacht voor de woordenschat en NT2 leerlingen. Kijkend naar de mogelijkheden van en binnen het team is ervoor gekozen om de inzet van LOGO3000 te versnellen en te implementeren
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.