De Alk

Van Harenlaan 23 1813 KE Alkmaar

Schoolfoto van De Alk

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging wordt binnen de school geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er wordt interdisciplinair gewerkt in multidisciplinaire teams. Deze teams bestaan uit: Schoolleider, verantwoordelijk voor dagelijkse gang van zaken en voorzitter van de commissie van begeleiding en Kernteam coördinatoren.Commissie van begeleiding (ten behoeve van diagnostiek en begeleiding), bestaande uit: Orthopedagoog. Intern begeleider. Maatschappelijk werkende. Jeugdarts.? Primair proces: Leerkracht, Klassenassistent, Vakleerkrachten. Paramedici: Logopedie, Fysiotherapie, Voor alle functies of taakprofielen geldt een gecertificeerde expertise. Opleidingseisen:Voor leerkrachten (ook vak- en 1e / 2e graad leerkrachten) master EN (= educational needs) niveau. Assistenten, minimaal SPW en certificering op onder andere voorbehouden handelingen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op De Alk vinden we het belangrijk dat we onze leerlingen maximaal laten profiteren van het onderwijsaanbod.

Daarom hanteren we de volgende richtlijnen als het gaat om therapie onder schooltijd.   Of een leerling therapie nodig heeft, wordt bepaald door een arts

Bron

Overige leerjaren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Stichting Heliomare Onderwijs ondersteunt op diverse locaties in Noord-Holland leerlingen van vier tot 20 jaar, van laag zeer moeilijk lerend tot en met havo leerlingen. Wij ondersteunen leerlingen met een lichamelijke of meervoudige beperking, een chronische ziekte, een autismespectrum stoornis, of niet-aangeboren hersenletsel, zodat zij zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk kunnen functioneren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doel: Wanneer passend bij ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen faciliteren we een doorgaande structuur van ons onderwijs in combinatie schoolthuis- en thuis.

Werkplannen ( LLP met OPP) per leerling geven de doelen voor de geplande periode weer en worden gedeeld met de ouders. Dit werd positief ontvangen door ouders. Het zoekproces naar een eenduidig format OPP met daarin verwerkt; doelgroepenmodel, LLP, OPP, doelstellingen, leerlijnen en ondersteuningsbehoeften is een langdurig traject. Dit is een Heliomare SO breed speerpunt.

Doel: We hebben een visie op wat een uitdagende en rijke leeromgeving is en wat we daarin met elkaar belangrijke uitgangspunten vinden.

Aandacht voor de woordenschat en NT2 leerlingen. Kijkend naar de mogelijkheden van en binnen het team is ervoor gekozen om de inzet van LOGO3000 te versnellen en te implementeren

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven