De ontwikkelingen in het onderwijs staan nooit stil en we werken voortdurend aan het onderwijs, zodat ieder kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen op onze school. Nieuwe inzichten kunnen weer voor verandering zorgen. Onderzoek van de schoolkwaliteit door externen (bijvoorbeeld de onderwijsinspectie) leveren weer nieuwe aandachtspunten op. Interne evaluatie, teamscholing, groepsbesprekingen en klassenbezoeken kunnen aanleiding zijn om te schaven aan de aanpak. Het schoolbestuur heeft ambities voor haar scholen, vervat in het bestuurlijke koersplan. In het schoolplan van de school zijn de activiteiten en ontwikkelingen voor vier schooljaren beschreven. Dit alles mondt uit in het schooljaarplan waarin de beoogde ontwikkelingen voor een schooljaar staan beschreven. In het schooljaarplan van het afgelopen schooljaar stonden o.a. de volgende onderwerpen waaraan is gewerkt:
Taalonderwijs We hebben het schrijven van teksten binnen het taalonderwijs dit jaar een grotere rol gegeven en de doorgaande lijn beter vormgegeven door de tekstgenres van Suzanne van Norden meer te gaan volgen. Daarnaast hebben we een duidelijke koppeling gemaakt tussen het schrijven van teksten en Da Vinci voor wereldoriëntatie. Ook projecten en activiteiten zijn regelmatig aanleiding geweest voor het maken van verschillende tekstsoorten: gedichten, interviews, brieven, recepten. Ook worden de taalbakjes van Taal Doen ingezet en worden er steeds meer authentieke teksten als aanleiding voor taallessen gebruikt. Komend jaar willen we hierin doorgroeien. Daarnaast werken we aan de techniek van de taal: grammatica, taalverzorging en werkwoordspelling en besteden we aandacht aan allerlei vormen van presenteren.
Da Vinci, implementatie jaar 3 We hebben het tweede jaar van de aanpak van Da Vinci dit jaar geïmplementeerd. Na het eerste jaar was er meer ervaring en werkte het al makkelijker voor de leerkrachten. Er hoeft minder gezocht te worden (dit was het eerste jaar moeilijker en wat minder overzichtelijk) en ook de kinderen zijn meer gewend aan de manier van werken. Het stellen van vragen staat steeds meer centraal en de eigen inbreng van kinderen komt zo steeds beter naar voren. Komend schooljaar implementeren we het laatste jaar van Da Vinci (jaar 3) en daarna beginnen we opnieuw met de cyclus. We werken toe naar een onderwijssituatie waarin Da Vinci en taalonderwijs steeds meer gaan overlappen.
Van rapport naar rapportfolio Dit schooljaar in februari gingen voor het eerste de rapportfolio’s mee. Dit is een groeidocument, waar naast de ‘harde cijfers’ (scores op toetsen en CITO’s) en zachte gegevens (sociaal emotioneel, werkhouding) ook eigen inbreng van de kinderen in komt (ik-portret, ik-rapport). De rapportfolio’s zijn thuis goed ontvangen. Het is een groeidocument, waarmee we net zijn begonnen en het gaat zich vullen. We zullen komend jaar merken of kinderen ook van tevoren gaan nadenken over werk waar ze trots op zijn en dit thuis graag willen laten zien in hun rapportfolio.Uit deze evaluatie, de opbrengsten en de leerresultaten (zie 'tussentijdse resultaten') volgen de doelen die in het schooljaarplan van het komende schooljaar zullen staan. Samengevat zijn dit de ontwikkelingen die het komende schooljaar centraal zullen staan:
Schoolplan 2024-2028 We geven opnieuw vorm aan de visie van onze school en leggen dit vast in het schoolplan voor de komende vier jaren. We nemen hier 1,5 jaar de tijd voor in combinatie met de bovenschoolse ontwikkelingen.
Taalonderwijs We ontwikkelen de doorgaande lijn tekstgenres en het gebruik van authentieke teksten verder en maken een sterkere koppeling tussen het schrijven van teksten en Da Vinci. We nemen Taal Doen meer structureel op in het taalaanbod.
Van rapport naar rapportfolio We stimuleren kinderen om bewuster om te gaan met het rapportfolio: waar ben je trots op, wat wil je laten zien, waaraan kunnen iedereen zien hoe jij je ontwikkelt? We zien het als een groeidocument.
Kleine zorgcyclus We gaan de kwaliteitskaarten herijken en ontwikkelen het pedagogisch groepsoverzicht en didactisch groepsoverzicht verder.
Implementatie KIJK We implementeren samen met de kinderopvang KIJK, een digitaal instrument waarmee je de ontwikkeling van jonge kinderen tot 7 jaar volgt (peuters en groep 1/2).
Referentiesniveaus als input voor het stellen schooldoelen We werken verder aan het model waarin we onze schooldoelen stellen aan de hand van de referentieniveaus.
Inzet vakleerkrachten Komend schooljaar hebben we een vakleerkracht voor kunst naast de vakleerkrachten voor gymnastiek, HVO en GVO.
Leerlijn digitale geletterdheid We geven verder vorm aan de doorgaande leerlijn digitale geletterdheid op basis van de vier onderdelen van de leerlijn:
- ICT basisvaardigheden,
- informatievaardigheden,
- mediawijsheid,
- computational thinking.
Komend schooljaar zullen we mediamasters uitbreiden naar groep 6/7/8 en zullen we niet meedoen aan Robotica.
Peuter kleuter groep We stemmen met elkaar opnieuw af hoe we de peuter kleuter groep vormgeven met als doel een zo soepel mogelijke overgang voor kinderen die vier worden en rekening houdend met de snel groeiende groep ½ komen schooljaar. Ook dit jaar stemmen we regelmatig met de kinderopvang af op welke uren kinderen vanaf 3,5 jaar wenmomentjes in e kleuterklas hebben.