Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een kleine school. Dat betekent dat wij bij het samenstellen van de groepen 1 t/m 8 combinatiegroepen maken. De leerlingen krijgen instructies in kleine groepen waardoor er veel aandacht is voor verschillende niveaus binnen de groep.Door ons personeel efficiënt en effectief in te zetten zullen onze leerlingen profiteren van een optimaal aanbod en zoveel mogelijk aandacht.Onze leerlingen zijn van jongs af aan gewend om van en met elkaar te leren. De rol van het jongste kind, of het oudste kind, te zijn in de groep wordt gebruikt in de ontwikkeling naar een zelfstandig en zelfredzaam persoon.Kinderen leren zelfstandig te werken door het maken van eigen keuzes en het volgen van eigen leerwegen, door gebruik te maken van computerprogramma’s, moderne leermiddelen, herhalings- en verdiepingsstof. Dag- en weektaak zijn daarbij hulpmiddelen.
Het onderwijs in de groepen 1 en 2 wordt thematisch aangeboden. De pedagogisch medewerkers van Babino, de leerkrachten van groep 1,2 en 3 sluiten in hun thema aan op de thema's bij groep 4 tot en met 8.
Binnen dit thema kiest de leerkracht de doelen waar het kind aan toe is en biedt oefening aan om dit te bereiken. Hierbij worden zo mogelijk kinderen geclusterd. Het is dan ook afhankelijk van het kind welke leerstof aangeboden gaat worden. Vorderingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem van Parnassys.
De pedagogisch medewerkers zorgen voor een goede overdracht van de kinderen wanneer ze de overstap maken naar de school. Dit kan alleen wanneer ouders hiervoor toestemming hebben gegeven.
De in de tabel genoemde tijden zijn indicatief. Door het gebruik van onze methode Alles in 1 wordt de informatie thematisch aangeboden. Dat wil zeggen dat begrijpend lezen, wereldoriëntatie, schrijven en Engels maar ook kunstzinnige en creatieve vorming en burgerschap als een geheel worden aangeboden. Rekenen en taal en spelling wordt apart aangeboden. Voor rekenen werken we via Gynzy Kids met WIG 5 en voor taal en spelling werken we sinds dit schooljaar met de methode PIT.
Het totaal wettelijk minimum aantal uren dat een leerling in zijn basisschoolperiode moet worden geboden bedraagt 7520 uur. Ons IKC verzorgt meer onderwijsuren en voldoet daarmee ruimschoots aan het wettelijk minimum.
IKC de Lente is een kleinschalig, warm kindcentrum in Abbenes met een goed pedagogisch klimaat. Kinderen van 0 t/m 12 jaar voelen zich welkom op IKC de Lente. Er is een doorgaande ontwikkeling vanaf de opvang naar het onderwijs.
Sommige kinderen komen al heel jong op school. Zij bezoeken de kinderopvang en groeien zo door in de school. Dit proces verloopt vloeiend. Er wordt samengewerkt aan thema’s die in de school en opvang centraal staan.
Kinderen mogen binnen de school zichzelf zijn, krijgen ruimte om te groeien en te leren op hun eigen manier en niveau. Binnen onze kleine school kennen alle medewerkers de leerlingen en de kinderen bij de opvang en kennen de leerlingen elkaar. Ze werken samen binnen hun leerjaar maar ook met kinderen uit andere leerjaren.Ze leren om zelf verantwoordelijk te zijn voor hun schoolwerk, we dagen hen uit om te willen leren en nieuwsgierig te worden. We stimuleren een brede ontwikkeling dus de kans om de talenten te ontwikkelen.
Op IKC de Lente streven wij naar het verzorgen van kwalitatief goed en eigentijds onderwijs, waarbij de leerkracht verschillen tussen kinderen accepteert, ze uitdaagt, ondersteunt en vertrouwen geeft. Het gaat daarbij onder andere om de omgang met de kinderen, het aansluiten bij de verschillende niveaus van kinderen en de manier waarop de leerkracht uitleg geeft. Maar ook over de organisatie in de groep en over de ontwikkeling van het team. Daarbij vragen we ons steeds af:´Doen wij de goede dingen en doen we de dingen goed? Wij zetten onze leerkrachtondersteuner in voor extra ondersteuning binnen de groepen of voor de kinderen met extra zorg
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Gestreefd wordt naar een nieuwe gedragsspecialist in het team.
Hoewel IKC De Lente geen echte VVE locatie is, is er wel een gespecialiseerde pedagogisch medewerkster bij Babino. Zij activeert de taalontwikkeling van de kinderen.
Zo nodig is inzet van een gespecialiseerde logopediste ook mogelijk.