IKC De Lente

Langerak 42 2157 PG Abbenes

Schoolfoto van IKC De Lente

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer er door ziekte of andere omstandigheid een leerkracht niet aanwezig is dan doet de school haar uiterste best dit op te lossen. In de eerste plaats door het regelen van een vervanger. Hiertoe maken we gebruik van een regionaal systeem. Door beperkte beschikbaarheid van vervangers is vervanging niet altijd mogelijk. Als tweede kiezen we ervoor de leraarondersteuner of de IBer voor de groep te zetten. Wanneer deze oplossingen ook niet mogelijk zijn dan zit er niets anders op dan de kinderen naar huis te sturen. Dit laatste gebeurt echt als wij geen andere mogelijkheid zien.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is een kleine school. Dat betekent dat wij bij het samenstellen van de groepen 1 t/m 8 combinatiegroepen maken. De leerlingen krijgen instructies in kleine groepen waardoor er veel aandacht is voor verschillende niveaus binnen de groep.Door ons personeel efficiënt en effectief in te zetten zullen onze leerlingen profiteren van een optimaal aanbod en zoveel mogelijk aandacht.Onze leerlingen zijn van jongs af aan gewend om van en met elkaar te leren. De rol van het jongste kind, of het oudste kind, te zijn in de groep wordt gebruikt in de ontwikkeling naar een zelfstandig en zelfredzaam persoon.Kinderen leren zelfstandig te werken door het maken van eigen keuzes en het volgen van eigen leerwegen, door gebruik te maken van computerprogramma’s, moderne leermiddelen, herhalings- en verdiepingsstof. Dag- en weektaak zijn daarbij hulpmiddelen.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in de groepen 1 en 2 wordt thematisch aangeboden. De pedagogisch medewerkers van Babino, de leerkrachten van groep 1,2 en 3 sluiten in hun thema aan op de thema's bij groep 4 tot en met 8.

Binnen dit thema kiest de leerkracht de doelen waar het kind aan toe is en biedt oefening aan om dit te bereiken. Hierbij worden zo mogelijk kinderen geclusterd. Het is dan ook afhankelijk van het kind welke leerstof aangeboden gaat worden. Vorderingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem van Parnassys.

De pedagogisch medewerkers zorgen voor een goede overdracht van de kinderen wanneer ze de overstap maken naar de school. Dit kan alleen wanneer ouders hiervoor toestemming hebben gegeven.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De in de tabel genoemde tijden zijn indicatief. Door het gebruik van onze methode Alles in 1 wordt de informatie thematisch aangeboden. Dat wil zeggen dat begrijpend lezen, wereldoriëntatie, schrijven en Engels maar ook kunstzinnige en creatieve vorming en burgerschap als een geheel worden aangeboden. Rekenen en taal en spelling wordt apart aangeboden. Voor rekenen werken we via Gynzy Kids met WIG 5 en voor taal en spelling werken we sinds dit schooljaar met de methode PIT.

Het totaal wettelijk minimum aantal uren dat een leerling in zijn basisschoolperiode moet worden geboden bedraagt 7520 uur. Ons IKC verzorgt meer onderwijsuren en voldoet daarmee ruimschoots aan het wettelijk minimum.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC de Lente is een kleinschalig, warm kindcentrum in Abbenes met een goed pedagogisch klimaat. Kinderen van 0 t/m 12 jaar voelen zich welkom op IKC de Lente. Er is een doorgaande ontwikkeling vanaf de opvang naar het onderwijs.

Sommige kinderen komen al heel jong op school. Zij bezoeken de kinderopvang en groeien zo door in de school. Dit proces verloopt vloeiend. Er wordt samengewerkt aan thema’s die in de school en opvang centraal staan.

Kinderen mogen binnen de school zichzelf zijn, krijgen ruimte om te groeien en te leren op hun eigen manier en niveau. Binnen onze kleine school kennen alle medewerkers de leerlingen en de kinderen bij de opvang en kennen de leerlingen elkaar. Ze werken samen binnen hun leerjaar maar ook met kinderen uit andere leerjaren.Ze leren om zelf verantwoordelijk te zijn voor hun schoolwerk, we dagen hen uit om te willen leren en nieuwsgierig te worden. We stimuleren een brede ontwikkeling dus de kans om de talenten te ontwikkelen. 

Op IKC de Lente streven wij naar het verzorgen van kwalitatief goed en eigentijds onderwijs, waarbij de leerkracht verschillen tussen kinderen accepteert, ze uitdaagt, ondersteunt en vertrouwen geeft. Het gaat daarbij onder andere om de omgang met de kinderen, het aansluiten bij de verschillende niveaus van kinderen en de manier waarop de leerkracht uitleg geeft. Maar ook over de organisatie in de groep en over de ontwikkeling van het team. Daarbij vragen we ons steeds af:´Doen wij de goede dingen en doen we de dingen goed? Wij zetten onze leerkrachtondersteuner in voor extra ondersteuning binnen de groepen of voor de kinderen met extra zorg

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Gestreefd wordt naar een nieuwe gedragsspecialist in het team.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Hoewel IKC De Lente geen echte VVE locatie is, is er wel een gespecialiseerde pedagogisch medewerkster bij Babino. Zij activeert de taalontwikkeling van de kinderen.

Zo nodig is inzet van een gespecialiseerde logopediste ook mogelijk.

Terug naar boven