Gymnasium Celeanum

Zoom 37 8032 EM Zwolle

Schoolfoto van Gymnasium Celeanum

Schooladvies en plaatsing

Toelichting van de school

Het Celeanum laat leerlingen toe met een VWO advies van de basisschool. Soms worden ook leerlingen met een gemengd Havo/VWO advies toegelaten. De school kent een intakecommissie die alle aanmeldingen bekijkt en adviseert over de toelating. In deze commissie zit de conrector onderbouw, de zorgcoördinator van de school, de orthopedagoog en enkele ervaren tutoren onderbouw. Indien nodig vindt er uitgebreider overleg plaats met de basisschool en/of ouders.
Hoeveel leerlingen zitten in leerjaar drie boven, op of onder het basisschooladvies?
Weergave Schooladvies en plaatsing

Bron

Hoeveel leerlingen gaan over naar het volgende leerjaar?

Toelichting van de school

Het gymnasium is geschikt voor leerlingen met een VWO advies. Soms hebben leerlingen een lager advies, maar zijn er desondanks redenen om de leerlingen toch aan te nemen. Dat kan samenhangen met de leeftijd van de leerling, maar ook met andere specifieke leerlingkenmerken.

De onderbouwrendementen zijn voldoende. Soms blijkt een leerling uiteindelijk toch minder geschikt om een gymnasiumopleiding te volgen. Deze leerlingen begeleiden wij naar een ander type onderwijs op een andere school. Met de andere scholen van OOZ zijn uitstekende contacten. Omdat de leerlingen een goede basis hebben gekregen verloopt de overstap in het algemeen zonder problemen. Soms vinden wij het verstandig dat een leerling niet naar een andere school vertrekt maar een jaar doubleert in de onderbouw. Dit adviseren wij bij leerlingen met tijdelijke motivatieproblemen, leerlingen met specifieke hoogbegaafdenproblematiek rond metacognitieve vaardigheden en jonge leerlingen (jonger dan hun klasgenoten). Vanaf leerjaar 3/4 gaan wij ervan uit dat de leerling de opleiding met een gymnasiumdiploma afrondt.

Ons bovenbouwrendement is hoger dan het landelijk gemiddelde voor het VWO. Dit hangt samen met de doorlopende leerlijn die vanaf leerjaar 1 wordt ingezet bij alle vakken. Omdat er geen gemengde (niveau) brugklassen zijn wordt vanaf de start op vwo niveau les gegeven. Wij monitoren de voortgang van de leerlingen zorgvuldig, hebben de leerlingbegeleiding in de bovenbouw via het tutoraat sterk verbeterd en bieden hulp aan leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte via de orthopedagoog, leerlingbegeleider en schoolmaatschappelijk werker die aan school verbonden zijn. Zij verwijzen leerlingen door naar meer specifieke hulp buiten school indien dit nodig blijkt te zijn.

Hoeveel leerlingen gaan over in de onderbouw?

Bron

Hoeveel leerlingen gaan over in de bovenbouw?
Weergave Doorstroom

Bron

Slaagpercentage

Toelichting van de school

De eindexamenresultaten (slagingspercentages) zijn standaard zeer goed. Zeker is dat het geval als ook nog gekeken wordt naar het aantal vakken waarin eindexamen wordt gedaan en de gemiddelde cijfers op het eindexamen behaald. Goede voorbereiding en begeleiding, een goed werkklimaat, hoge verwachtingen van de leerlingen, en een hoog niveau van de aangeboden stof bereiden onze leerlingen gedegen voor op het eindexamen. De resultaten van onze leerlingen in het Hoger Onderwijs zijn uitstekend.
Hoeveel leerlingen zijn geslaagd?

Bron

Hoeveel leerlingen zijn de afgelopen jaren geslaagd?
Weergave Slagingspercentage in de afgelopen jaren

Bron

Examencijfers

Toelichting van de school

Het gemiddeld examencijfer behoort tot de hoogste klasse cijfers van Nederland en daar zijn we trots op! Door hun goede opleiding zijn eindexamenkandidaten in staat om maximaal te presteren tijdens hun examen.
Wat is het gemiddelde examencijfer in de afgelopen jaren?
Weergave Examencijfers

Bron

Wat is het gemiddelde examencijfer in 2022-2023?

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement. De resultaten van onze leerlingen zijn bovengemiddeld. De leerlingen zijn  in het algemeen succesvol in het vervolgonderwijs. De komende jaren wil de school zich meer dan voorheen gaan richten op de brede kwaliteitsopvatting over onderwijs.

Terug naar boven