LOKET DevelsteinCollege

Laurensvliet 2R 3331 HW Zwijndrecht

  • Schoolfoto van LOKET DevelsteinCollege
  • Schoolfoto van LOKET DevelsteinCollege
  • Schoolfoto van LOKET DevelsteinCollege
  • Schoolfoto van LOKET DevelsteinCollege

Profielkeuze

Toelichting van de school

Aan het eind van klas 2 kies je een opleiding die bij je past. Daar helpen we je bij. Er valt gelukkig genoeg te kiezen. Dit zijn de opleidingen, die we voor je hebben:

- Zorg en Welzijn (Z&W)

- Economie en Ondernemen (E&O)

- Produceren, Installeren en Energie (PIE)

- Bouwen, wonen en interieur (BWI)

- Mobiliteit en Transport (M&T) 

Als je voor Z&W kiest, leer je over een gezonde leefstijl, organiseer je activiteiten en leer je bijvoorbeeld hoe je EHBO moet toepassen. Je kunt ook kiezen voor onderdelen als sport en uiterlijke verzorging.

Bij PIE komen installatietechniek, elektrotechniek en metaaltechniek samen. Je leert installaties aanleggen (denk aan centrale verwarming) en omgaan met draaibanken, freesmachines en gereedschappen.

Bij M&T leer je aan motoren, auto’s en fietsen sleutelen. Logistiek, autoschade en spuiten zijn ook belangrijke onderdelen. Als je wilt kun je voor Maritiem kiezen.

Bij Techniek & Scheepvaart leer je over werken en leven aan boord en maritieme installaties. 

Bij E&O leer je veel op het gebied van administratie, commercieel en logistiek. Het is een breed profiel. Je kunt met deze opleiding later in een winkel gaan werken, op kantoor of bij een toeristische organisatie. Of misschien droom je wel van een eigen bedrijf!

Kies je voor BWI, dan leer je van alles over bouwen en bouwvoorbereiding, hout en meubelverbindingen en design en decoratie.  Als je wilt, kun je voor het onderdeel Media en Design kiezen. Speciaal voor leerlingen met gevoel voor design en art!

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

  • Na de wisselingen in de schoolleiding in de afgelopen jaren, hebben we in ‘21/‘22 gewerkt aan stabiliteit en eenheid in beleid. We hebben dit gedaan door het team te betrekken bij de denkrichting voor de komende jaren en regelmatig te communiceren over de voortgang en de ontwikkelingen. Daarnaast hebben we structuur en verdieping aangebracht op beleidsterreinen zoals de kwaliteitszorg, het schoolklimaat, het NPO, de rol van coach en de samenwerking met onze partners in het gebouw. Op deze terreinen was vaak sprake van achterstallig onderhoud en ontbrak het aan ontwikkeling en perspectief.
  • Het team ziet de ingezette ontwikkelingen als een verbetering ten opzichte van de voorgaande jaren en ervaart de manier van optreden van de schoolleiding als positief (benaderbaar, volgbaar en in contact). De inspectie is tevreden over de stappen die we nemen op het gebied van onderwijskwaliteit, de tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen en ouders zijn positief en de -bruto- instroom in leerjaar 1 stijgt weer. Hierdoor kunnen we als team een volgende stap zetten in onze ontwikkeling als school en professionals.
  • Voor ’22/’23 willen we doorgaan op de ingeslagen weg en de ingezette ontwikkelingen verankeren. Op die manier scheppen we een stevige basis voor de toekomst en kunnen we vanuit een duidelijke visie gaan koersen. Ook willen we de ingezette lijn op onderdelen gaan verdiepen en naar een hoger plan brengen. Het schoolbreed uitvoering gaan geven aan het nieuwe toetsbeleidsplan en het concreet vertaling gaan geven van de kwaliteitsgesprekken met de secties naar verbeteracties in de dagelijkse onderwijspraktijk zijn daar voorbeelden van.
  • In dit jaarplan staan onze doelen voor ‘22/‘23 beschreven. Onze belangrijkste doelen zijn: een prettig schoolklimaat, een krachtig onderwijsprofiel, een goed functionerende zorg- en begeleidingsstructuur en verbetering van het imago van Loket in de regio. In het jaarplan staan bij de doelen ook de concrete acties en het tijdpad beschreven.
  • In dit jaarplan beschrijven we ook de maatregelen die we nemen in het kader van het NPO. We kiezen voor maatregelen die aansluiten bij ingezette ontwikkelingen zoals het actieplan Schoolklimaat en bijdragen aan een structurele versterking van ons onderwijs. We kiezen voor interventies die haalbaar zijn en monitoren de voortgang. De verdere uitwerking van de maatregelen is terug te vinden in de notitie NPO Schoolprogramma. Interventies, borging en meting (juni 2022).

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het doel van onze begeleiding en ondersteuning is leerlingen zo zelfstandig mogelijk voor te bereiden op het examen, het vervolgonderwijs, werk en de samenleving. Daar is soms extra ondersteuning voor nodig. We bieden deze ondersteuning weloverwogen en planmatig aan en betrekken hier nadrukkelijk de leerlingen en ouders zelf bij. We gaan er hierbij vanuit de ouders hun kind het beste kennen. 

Op Loket is de coach de spil van de leerlingbegeleiding. Samen met de leerlingen en ouders vormt de coach het aanspreekpunt voor het onderwijs. Indien er basisondersteuning of extra ondersteuning nodig is, dan komt de zorgcoördinator in beeld. Op Loket hebben we twee zorgcoördinatoren. De Zorgcoördinator brengt een ondersteuningsvraag in bij het Ondersteuningsteam (OT). In het OT zitten ketenpartners van Loket, zoals de leerplichtambtenaar, de schoolarts, de jeugdhulpverlening en de begeleiders passend onderwijs (bpo) van het samenwerkingsverband. 

Voor leerlingen die extra begeleiding kunnen gebruiken, bieden we vormen van extra ondersteuning aan. Een leerling kan wekelijks ondersteund worden met het plannen en organiseren van het huis- en leerwerk of bij sociaal emotionele vragen. Deze extra ondersteuning wordt vaak voor een langere periode ingezet. We werken ook nauw samen met ketenpartners, zoals jeugdhulpverlening Indus, de schoolarts en Halt. We stellen voor de begeleiding dan een Ontwikkel Perspectief (OPP) op en zullen de voortgang met leerling en ouders bespreken.

Mocht extra ondersteuning binnen de school niet toereikend zijn, dan maken we gebruik van speciale voorzieningen in de regio, zoals GOAL. GOAL is een tijdelijke onderwijsopvang voorziening van het Samenwerkingsverband Drechtsteden VO en is gevestigd aan de Duindoornhof in Papendrecht. GOAL is bedoeld voor leerlingen, waarvan de ondersteuningsvraag tijdelijk de mogelijkheden van de school overstijgt.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven