<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Op Compaen vmbo vinden we het belangrijk dat leerlingen op het juiste niveau les krijgen. Dat betekent voor ons dat we scherp in de gaten houden of leerlingen op hun tenen lopen of meer in hun mars hebben. We onderzoeken nu de (wettelijke) mogelijkheden om op verschillende niveaus les te krijgen omdat kinderen nu eenmaal goed kunnen zijn in het ene vak en minder getalenteerd voor een ander vak.
Het primair onderwijs in Zaanstad heeft met het voortgezet onderwijs afspraken gemaakt over het gebruik van de adviescategorieën voor het voortgezet onderwijs. De adviescategorieën, die in Zaanstad worden gehanteerd zijn de volgende:
O praktijkonderwijs
O praktijkonderwijs/vmbo-b
O vmbo-b (basisberoepsgericht)
O vmbo-b/vmbo-k
O vmbo-k (kaderberoepsgericht)
O vmbo-k/vmbo-t
O vmbo-t (theoretisch)
O vmbo-t/havo
O havo
O havo/atheneum
O atheneum
O atheneum/gymnasium
O gymnasium
Compaen vmbo geeft leerlingen graag de mogelijkheid en de ruimte om meer vakken te volgen dan nodig voor een diploma. We merken dat een bepaalde groep leerlingen gebaat is bij meer uitdaging. We bieden deze en we leggen een deel van de verantwoordelijkheid bij de leerling om te plannen en accenten te leggen. Uiteraard begeleiden we hier bij.
In 13/14 waren er 92 TL leerlingen waarvan er 9 slaagden met 7 vakken
In 14/15 waren er 102 TL leerlingen waarvan er 14 slaagden met 7 vakken
In 15/16 waren er 133 TL leerlingen waarvan er 17 slaagden met 7 vakken en 4 leerlingen slaagden met 8 vakken
Hier zie je het gemiddelde examencijfer van de leerlingen die het centraal examen hebben gemaakt. Voor vmbo-scholen zie je het gemiddelde van twee examens: het centraal examen en het centraal schriftelijk en praktisch examen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.