<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Op de Philips van Horne zoeken we altijd naar de juiste plek voor de leerlingen. En aangezien een leerling zich ontwikkelt zijn er binnen de school (en LVO-Weert) mogelijkheden voor de leerlingen die meer aan blijken te kunnen dan het basisschooladvies (opstroom), maar ook voor die door welke reden dan ook even een stapje terug moeten doen. Succeservaring en zelfvertrouwen zijn de belangrijke waarden in ons pedagogisch beleid. De goede plek is hiervoor heel belangrijk.
Over de rendementscijfers uit de onderbouw zijn we tevreden. Er wordt kansrijk bevorderd om zo leerlingen de kans te geven om te groeien. Daarnaast is de instroom van mavo 4 naar havo 4 drempelloos, om leerlingen uit de regio de kans te bieden om een havo diploma te halen. Door beide ontwikkelingen staat het bovenbouw rendement onder druk en dit baart ons zorgen.
Om te zorgen dat het bovenbouw rendement weer herstelt zal er in de onderbouw beter gekeken worden naar de determinatie (cito 0, 1,2, en 3 meting, en RTTI-OMZA: wat is de beste plek voor de leerling?). Bij de instroom op havo 4 vanuit mavo zal er meer dan tot nu toe het geval was gekeken worden naar de motivatie van leerlingen (is havo 4 ook wel de beste plek?).
Onze slagingspercentages liggen op of rond het landelijke gemiddelde. Hiermee zijn we niet helemaal tevreden maar we vinden het belangrijker om leerlingen kansen te geven. We kiezen ervoor om leerlingen door te laten gaan in hun ontwikkeling waarbij het perspectief van de leerling leidend is.
De examencijfers zijn al over langere termijn stabiel en in lijn met het landelijke gemiddelde. Op mavo is een licht dalende trend zichtbaar die onze aandacht heeft. Naast het algemene beeld zijn er per vak wel grote verschillen. Op jaarbasis wordt er per vak een analyse gemaakt van de resultaten en wordt er een verbeterplan opgesteld
De Philips van Horne is een school die de leerlingen kansen biedt. In de onderbouw zijn er meer leerlingen die naar een hoger niveau gaan dan de norm is. Vanaf schooljaar 2021-2022 gaan we nog beter het proces doorlopen om de leerlingen op hun passend niveau te plaatsen. We kijken daarbij niet alleen naar resultaten. We bekijken beter tot welk moeilijkheidsniveau van de vragen goed gaan. Daarnaast kijken we ook naar de manier van leren en naar het welzijn van de leerling. We gebruiken de informatie van onze observaties ook om de leerling gericht te kunnen begeleiden.