<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Uitgangspunt op CSW Bestevaêr is dat we leerlingen kansen geven. Daarom werken we met gepersonaliseerd leren. Daarbij geven we de leerlingen de kans om te groeien en zetten we hen niet direct in leerjaar 1 al vast in een niveau. En ook de leerlingen in de vrijeschool zitten in heterogone brugklassen mavo/havo/vwo, waarbij het mogelijk is om binnen de klas van niveau te wisselen.
Met de cijfers voor vmbo, mavo en havo zitten we op het landelijk gemiddelde of doen we het zelfs iets beter. Voor vwo wijken we wel af van landelijk, maar zijn weinig representatief, omdat het om heel weinig leerlingen gaat. Namelijk een enkele vwo-er in de vrijeschool. Dat zijn er nooit meer dan tien.
In de onderbouw (leerjaar 1 t/m 2) krijgen de leerlingen de gelegenheid te ervaren wat het beste bij hen past. Pas na leerjaar 2 wordt gekeken wat een passend uitstroomprofiel is. Op die manier willen we een te vroege keuze vermijden. Afgelopen jaren zijn er iets meer leerlingen blijven zitten dan wij wenselijk vinden. Wij adviseren altijd om naar het volgende leerjaar te gaan, maar soms kiezen ouders ervoor om hun kind een jaar over te laten doen, in plaats van op een ander niveau verder te gaan. Dat recht hebben ouders op onze school. De leerlingen van havo 3 gaan na leerjaar 3 naar CSW Van de Perre (of een andere school). De resultaten van de havo vallen de laatste jaren tegen. We hebben een aantal ingrepen gedaan om dat te verbeteren, maar weten relatief veel leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben, waardoor sommige leerlingen kiezen om verder te gaan op mavo omdat ze liever op onze vestiging blijven vanwege sociaal-emotionele redenen en de ondersteuning.
Ons examenjaar bestaat al een aantal jaren uit 40 tot 50 leerlingen. Daarmee halen we steeds slagingspercentages tussen de 90 en 100%. Bij geringe aantallen kan het soms met één gezakte leerling al leiden tot een paar procent minder in het slagingspercentage. Daarom hebben we ons de laatste jaren gericht op het werken aan hogere cijfers op het Centraal Schriftelijk Eindexamen. Daardoor halen onze leerlingen bij zeven van de elf examenvakken op hun CSE hoge cijfers die behoren bij de beste 25% van de scholen in Nederland.
De examencijfers vertonen een constant beeld. Ons doel is weer boven het landelijke gemiddelde uit te komen, zoals van CSW verwacht mag worden.
CSW is gewend aan een cyclisch proces van evaluatie en bijstelling van onderwijsdoelen, gericht op een voortdurende verbetering van haar onderwijs. Een stafmedewerker kwalteitszorg ondersteunt dit proces.