VMBO "De Jutter" Vlieland

Lutinelaan 3 8899 BD Vlieland

Schoolfoto van VMBO "De Jutter" Vlieland

Profielkeuze

Een leerling kiest voor de bovenbouw een profiel dat past bij zijn of haar interesses. Een profiel is een combinatie van eindexamenvakken en sluit aan bij een vervolgopleiding of een toekomstige baan. Wat kiezen de leerlingen van deze school?

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Openbare school De Jutter is de enige voorziening voor het voortgezet onderwijs (vo) op Vlieland. De meeste leerlingen van de basisschool stromen door naar het vo. Dit betekent dat we elk jaar een andere samenstelling van de brugklas mogen ontvangen.

De school heeft de ambitie om voor alle eilandkinderen een breed onderwijspakket aan onderwijs te bieden, dat zoveel mogelijk aansluit bij de capaciteiten van de individuele leerling. 

De demografische ligging heeft invloed op het onderwijs en de leefbaarheid van het eiland. Enkele ouders kunnen een tweede woning aan de wal veroorloven waardoor leerlingen naar een school aan de wal gaan. De kansenongelijkheid die landelijk een item is zien wij hierdoor ook terug. Het docententeam is als een jutter constant op zoek naar verbinding en onderzoekt hoe het onderwijs op het eiland kwalitatief en op maat beter kan worden gemaakt. Dit doen we door samen te werken met partners op het eiland, in de regio, nationaal en internationaal.  We verbinden ons op het eiland met de bewoners en de gemeente.

Samen vormen we een sterke driehoek die het onderwijs op het eiland ontwikkelt. Er is nauw overleg met de gemeente bij de Lokale Educatieve Afstemming (LEA) en tijdens multidisciplinaire overleggen (MDO’s). Hierdoor zijn de lijntjes kort waardoor we adequaat en verantwoord kunnen handelen in het belang van onze leerlingen.  Door een afname in de leerlingpopulatie is de school de samenwerking in de regio aangegaan. Dit leidde in 2022 tot een fusie met OVO Fryslân-Noord. Het vo is een nevenvesteging van RSG Simon Vestdijk en waar van toepassing sluiten we aan op het strategisch beleidsplan van OVO Fryslân Noord.  Voor onze bovenbouw basis- en kaderleerlingen is de school een samenwerking aangegaan met rederij Doeksen, de beide gemeenten en het Schylger Jouw op Terschelling. Dit heeft geresulteerd in een bootverbinding die de leefbaarheid op beide eilanden vergroot.  

Op het gebied van internationalisering is De Jutter mede initiatiefnemer van het Erasmus+- project Island Schools, iSHRINK.1 Op basis van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties ontwikkelt De Jutter samen met zijn onderwijskundige partners gratis lesmateriaal voor scholen in Europese krimpregio’s. 

Een eilandschool is in vele opzichten anders dan scholen aan de wal: de school heeft naast een onderwijskundige taak een grote maatschappelijke functie.?Omdat De Jutter alle leerlingen wil bedienen staat de school constant in verbinding met onze omgeving waardoor we de horizon van onze leerlingen, docenten en eilandbewoners kunnen verbreden.

Met dit schoolplan hebben we een koers uitgezet om de aankomende vier jaar het onderwijs te ontwikkelen en te verbeteren. 

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als eiland school proberen we alle leerlingen onderwijs te laten volgen op de Jutter.

Wanneer dat niet kan wordt er met ouders en betrokken partner scholen gekeken naar een oplossing.

Op een eiland met drie boot verbindingen moet je vaak maatwerk organiseren. Dat betekent veel verbindingen maken en zoeken met de leerling, ouders, docenten team, zorg coördinator, de leercoach en het samenwerkingsverband. 

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven