Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Om te komen tot een optimaal onderwijsaanbod en onderwijsopbrengsten te behalen, hanteren we een schoolstandaard (genaamd de schooleigennorm) gekoppeld aan de overlegstructuur leerlingenzorg. Dit stelt leraren in staat zorgvuldig te handelen op het gebied van het aanbod van het onderwijs, de relatie met leerlingen, de te volgen procedure en de communicatie met de belanghebbenden.
Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief(plan) opgesteld waarin de (onderwijs)doelen, die voor de leerling relevant en wenselijk zijn, staan vermeld. Deze zijn afgestemd op de integrale doelen op lange termijn uit het behandelplan van de Mutsaersstichting. Het laat tevens zien naar welke vervolgplek de school, samen met de leerling, diens ouder(s)/verzorger(s) en behandelaren, toewerkt. Hiermee geven we planmatig en doelgericht vorm aan ons behandelonderwijs.
Enkele doelen voor het komend jaar zijn:
- Onze leerlingen verblijven tijdelijk bij ons op school, waarna ze teruggaan naar een passende vervolgplek. Een goede overgang naar de vervolgschool is daarbij belangrijk. Daarom gaan we ons didactisch aanbod een impuls geven. Hierbij richten we ons in eerste instantie op de kernvakken (SO: technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. VSO: Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen). In tweede instantie richten we ons op de overige vakken.
- Om te komen tot een optimaal onderwijsaanbod en om optimale onderwijsopbrengsten te behalen, hanteren we een schooleigen norm gekoppeld aan de overlegstructuur leerlingenzorg. In de schooleigen norm staan zowel de drie pijlers van de orthopedagogische opdracht als de normen voor de didactische opdracht. Een van de pijlers van de orthopedagogische opdracht zijn de leerlijnen voor sociaal gedrag en leren leren. Ons doel is om vanaf 2020 de gestelde norm met betrekking tot de leerlijn ‘Leren leren’ te realiseren. Vanaf 2020 maken we gebruik van de leerlijn ‘sociaal gedrag’ van de CED-groep. Tevens willen we dat deze leerlijn doorlopend en zichtbaar aanwezig is in de hele school.
- We werken met digitale middelen en programma’s die onze reguliere lesmethoden ondersteunen en aansluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. In 2019 heeft er een grote investering plaats gevonden in de vernieuwing van digitale middelen op alle locaties. In 2020 onderzoeken we digitale leermethodes met als doel de digitale ondersteuning van onze leermethodes te optimaliseren.
- Het onderwijs op het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) richt zich op het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs, Arbeid en Dagbesteding. Het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs leidt leerlingen toe naar een vervolgopleiding. Wanneer het voor een leerling niet mogelijk is een volledig kwalificerend diploma te behalen op vmbo-bb niveau of hoger, zal de leerling uitstromen naar de arbeidsmarkt of dagbesteding. Voor het uitstroomprofiel perspectief wordt tot juli 2020 onderzocht welke sectoren (richtingen) aansluiten bij de kansen op de arbeidsmarkt en de behoefte van onze leerlingen. Er wordt een keuze gemaakt uit techniek, horeca, groen en facilitair. Voor het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs is samenwerking onderzocht met een externe partner.
- In 2019 en 2020 volgen alle medewerkers de training sturen op autonomie. Deze training is bedoeld voor onze medewerkers die een fundamentele bijdrage leveren aan hun eigen autonomie, die van collega’s en de autonomie van leerlingen. Het resultaat van deze training is dat deelnemers meer vermogen ervaren in zichzelf én met de groep(en) waarmee ze werken: meer grip op groep, groei en grenzen.
Voor een uitgebreide beschrijving van onze prioriteiten voor het komende jaar verwijzen wij u naar ons jaarplan en/of schoolplan welk op te vragen is via ons secretariaat.
Aan welke doelgroep(en) biedt uw school onderwijs aan? En welke speciale faciliteiten heeft u daarvoor?
De Wijnberg is een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en biedt onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar, die meestal in behandeling zijn bij onze directe zorgpartner de Mutsaersstichting. Onze leerlingen maken in een geïntegreerd traject van onderwijs & zorg - zorg & onderwijs een levensreis, op weg naar een weloverwogen doel. Centraal staat het kind of de jongere, de ouder(s)/verzorger(s), broers en zussen, vriendjes, medeleerlingen. We steken maximaal in op passend onderwijs voor elke leerling. Het onderwijs wordt afgestemd op de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling, waarbij het ontwikkelingsperspectief(plan) centraal staat. Het kind of de jongere leert om te leven met zijn/haar beperkingen, waarbij aandacht is voor eigen talenten en mogelijkheden, het creëren van een krachtige leer- en leefomgeving en goede leeropbrengsten. Hierbij streven we naar uitstroom naar een zo regulier mogelijke onderwijsvorm. Met andere woorden: de leerling leert om het zelf te doen!