<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Het Alkwin Kollege hanteert eigen ambities ten aanzien van de doorstroom. Jaarlijks monitoren we de doorstroom en bespreken we intern met de teams de patronen in de doorstroom. Dit kan leiden tot bijstellingen in het schoolbeleid.
Zo streven we in de onderbouw naar een doorstroom van 95% (brugklas), want in principe doubleert een leerling niet in onze brugklassen. In havo2+3 naar 85% en vwo 2+3 naar 90% succesvolle doorstroom. In grote lijnen realiseren we dit in de afgelopen jaren. De recente corona-periode maakte het lastig om de cijfers goed te interpreteren.
In de bovenbouw, m.n. havo, waren de corona-effecten heftiger. Toch verwachten we ook hier weer stabiel op onze eigen streefwaarden (havo: 85%, vwo 90% doorstroom) uit te komen.
Ook bij de slagingspercentages hanteren we eigen streefpercentages (havo: 85%, vwo 90%, dus op of boven het landelijk gemiddelde). De corona-effecten hebben de doorstroom van leerlingen ernstig beïnvloedt, waardoor de slagingspercentages ook fluctuaties vertonen.
Jaarlijks bespreekt de directie de examenresultaten met de secties, om elkaar te informeren en gezamenlijk te zoeken naar optimalisatie en nieuwe ambities.
Het Alkwin Kollege streeft er naar om met de slagingspercentages op of boven het landelijk gemiddelde te scoren. Door de effecten van de corona-pandemie zijn er schommelingen opgetreden in de examenresultaten.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.