<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Op het Beatrix College streven we ernaar het maximale uit leerlingen te halen. We bieden leerlingen reële kansen om zichzelf verder te ontplooien. Dit zie je onder andere terug in het hoge percentage leerlingen dat in klas 3 op hetzelfde of op een hoger niveau onderwijs volgt dan het advies dat ze van de basisschool gekregen hebben.
Binnen de reguliere stroom wordt aan het eind van het eerste leerjaar binnen het afdelingsteam vastgesteld of een leerling die niet zonder meer bevorderd kan worden, toch kan doorstromen naar leerjaar 2 van het vmbo-tl, het havo of het atheneum. Het besluit van het afdelingsteam is bindend.
Leerlingen in de 5M-stroom gaan in leerjaar 2 en 3 zoveel mogelijk door in de samenstelling waarin ze in leerjaar 1 zijn begonnen. Pas gedurende het derde leerjaar wordt bekeken welk vervolgtraject het beste voor de leerling is.
Leerlingen die in leerjaar 1 van het atheneum+ of het tweetalig atheneum zitten worden aan het einde van schooljaar normaliter bevorderd naar het tweede leerjaar van het atheneum+ respectievelijk het tweetalig atheneum.
Uiteraard spelen cijfers een belangrijke rol voor het vervolgtraject van de leerling na leerjaar 1. Hiernaast zijn ook doorzettingsvermogen, werklust, ambitie, leerdiscipline en dergelijke - tot uitdrukking komend in wat wij studiehouding noemen - van belang.
Hier zie je hoeveel leerlingen centraal examen hebben gedaan en hoeveel procent daarvan het diploma heeft behaald. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Het Beatrix College biedt leerlingen veel kansen. Ook besteedt het Beatrix College veel aandacht aan persoonlijke- en burgerschapsvorming. Hoewel dit niet beloond wordt met een eindexamencijfer, is het wel een wezenlijk onderdeel van het onderwijsproces.
Tijdens het meest recente verificatieonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs is de HAVO afdeling van het Beatrix College onderzocht.
Bij dit onderzoek lag de nadruk op het thema ‘Kansen bieden’ en werd onderzocht in welke mate dit thema zichtbaar is op de HAVO afdeling. Het Beatrix College scoorde voldoende op alle onderzochte standaarden; Didactisch handelen (OP3), Onderwijsresultaten (OR1), Kwaliteitszorg (KA1) en Kwaliteitscultuur (KA2).