<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Gedurende het schooljaar hebben we onze leerlingen goed in beeld. Per periode maakt de leerling onder begeleiding van de mentor een plan van aanpak. Daarbij is onder andere aandacht voor kennis en vaardigheden, leren leren, motivatie en welbevinden.
Door het bieden van keuzemogelijkheden in het rooster is er ruimte voor de leerling om ondersteuning te krijgen daar waar nodig, huiswerk te maken onder begeleiding en verrijkingslessen te volgen. Ook is er extra coaching en begeleiding mogelijk op bijvoorbeeld het gebied van leren leren en welbevinden.
Voor leerlingen die niet aan de bevorderingsnorm voldoen, maar waarvan we denken dat ze wel kansrijk zijn in het volgende leerjaar, bieden we in de laatste week van de zomervakantie de zomerschool aan. Daarna volgen er in de eerste periode een aantal terugkombijeenkomsten, zodat ze ook dan nog even de extra ondersteuning hebben.
In het examenjaar starten we met een plan van aanpak waarbij we het voorexamenjaar als uitgangspositie nemen en waarin aandacht is voor kennis en vaardigheden, leren leren, motivatie en welbevinden. Ook loopbaanoriëntatie krijgt hierin een vervolg.
Tijdens het examenjaar is er ruimte voor de leerling om ondersteuning te krijgen daar waar nodig, huiswerk te maken onder begeleiding en verrijkingslessen te volgen. Ook is er extra coaching en begeleiding mogelijk op bijvoorbeeld het gebied van leren leren, examenvrees, motivatie en welbevinden. Voor de schoolexamenweken en het centraal examen is er specifiek aandacht voor examentraining.
Onderwijskwaliteit vinden we heel belangrijk. Dat betekent dat we continu de kwaliteit van de lessen en de resultaten bespreken binnen ons team. Uit die gesprekken volgen doelen en plannen van aanpak, die de vaksecties samen met de schoolleiding regelmatig bespreken en evalueren om borging, ontwikkeling en daar waar nodig verbetering te kunnen realiseren. Binnen ons team is ook een cultuur van leren van en met elkaar. Zo worden goede voorbeelden met elkaar gedeeld en is er elk jaar ruimte voor individuele scholing en worden er schoolbrede trainingen en cursussen verzorgd.
Spieringshoek scoort op alle indicatoren van de inspectie boven de norm. Dat betekent niet dat we stilzitten. We kijken altijd kritisch naar onze resultaten en bespreken die in de school. Met onze werkgroep kwaliteitszorg en de schoolleiding werken we via een kwaliteitskalender en gesprekscyclus structureel aan het verder ontwikkelen van ons onderwijs en onze resultaten.