<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Voor alle duidelijkheid, de leerlingen in deze categorie zijn geen schoolverlaters die zonder startkwalificatie in de maatschappij terechtkomen. Schoolverlaters in de onderbouw gaan doorgaans naar het vmbo-t (mavo) een schooltype dat het RML zelf niet aanbiedt, de schoolverlaters in de bovenbouw stromen vrijwel altijd door naar het volwassenonderwijs.
Examenleerlingen kunnen in de periode tussen het einde van hun lessen en het begin van het Centraal Examen alvast in de examenzaal, aan hun eigen examentafeltje werken. Die periode begint met een verplichte ‘examendag’ waarop leerlingen moeten werken met oefenmateriaal van een vak naar keuze dat daarna in eveneens verplichte lessen wordt besproken. Deelname aan het verdere programma, het maken van oefeningen en het bestuderen van examenstof is niet verplicht maar leerlingen maakten er graag gebruik van, evenals van de facultatieve lessen waar vragen beantwoord kunnen worden en oefenstof wordt besproken. De ervaring leert dat alleen al deze extra aandacht bijdraagt aan het zelfvertrouwen van examenkandidaten.
In samenwerking voor After's Cool wordt een ondersteuningsprogramma voor havo-leerlingen aangeboden (Lenteschool). Leerlingen worden door het docententeam geselecteerd en voorgedragen voor deelname. Na een intakegesprek met ouder en leerling worden afspraken gemaakt over deelname aan dit extra programma. Deelnemers volgen voor twee vakken een extra programma gedurende de tweede week van de meivakantie.
Examenleerlingen kunnen in de periode tussen het einde van hun lessen en het begin van het Centraal Examen alvast in de examenzaal, aan hun eigen examentafeltje werken. Die periode begint met een verplichte ‘examendag’ waarop leerlingen moeten werken met oefenmateriaal van een vak naar keuze dat daarna in eveneens verplichte lessen wordt besproken. Deelname aan het verdere programma, het maken van oefeningen en het bestuderen van examenstof is niet verplicht maar leerlingen maakten er graag gebruik van, evenals van de facultatieve lessen waar vragen beantwoord kunnen worden en oefenstof wordt besproken. De ervaring leert dat alleen al deze extra aandacht bijdraagt aan het zelfvertrouwen van examenkandidaten.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.