Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schoolplan "Ruimte voor onderwijs" heeft het Wartburg College zijn speerpunten vastgelegd: onderwijzen, ontspannen en ontmoeten.
Een kind voelt zich alleen veilig als er persoonlijke aandacht voor hem/haar is. Hier ligt een eerste taak voor de mentor, maar ook elke vakdocent draagt hieraan bij. De drempel om de ouders van een leerling te benaderen als de voortgang van het studieproces daar aanleiding toe geeft, of als er zorgen over houding, gedrag of welbevinden van de leerling, is laag. In zo’n sfeer kunnen het zelfrespect en het zelfvertrouwen van de leerlingen groeien en zullen de prestaties verbeteren.
Voor leerlingen die ondanks de gewone eerstelijns begeleiding meer zorg nodig hebben, is er een goed functionerende zorgstructuur. Het ZAT (Zorg Advies Team) is belast met de tweedelijns zorg voor individuele leerlingen die extra hulp nodig hebben op sociaal-emotioneel, orthopedagogisch, orthodidactisch of didactisch gebied. Die zorg is er op gericht dat betrokken leerlingen hun opleiding succesvol via het reguliere onderwijs afronden.