STC vmbo college voor Maritiem en Techniek, techno

Lloydstraat 35 3024 EA Rotterdam

  • Schoolfoto van STC vmbo college voor Maritiem en Techniek, techno
  • Leren gaat het beste als je lekker in je vel zit. Daarom doe je bij ons veel aan sport.
  • In de mediatheek kun je digitaal informatie opzoeken en boeken lenen, maar ook in alle rust je huisw
  • Voor de technieklessen gaan de leerlingen naar het gebouw van STC Group aan de Lloydstraat.
  • Samen, de leerling, ouders en school, zorgen we voor een optimaal leerresultaat.

Profielkeuze

Toelichting van de school

Het STC vmbo college is een onderdeel van STC Group. STC Group is dé verticale onderwijs- en kennisinstelling voor scheepvaart, transport en havenindustrie. Op het STC vmbo college is veel aandacht voor moderene technologieën die bijvoorbeeld gebruikt worden in en rond de haven.

Het STC vmbo college is de enige school in Rotterdam en wijde omgeving waar het eindexamenprofiel Maritiem en Techniek (MaT) aangeboden wordt. Binnen dit profiel kun jekiezen uit vier vakrichtingen:

- Rijn- en Binnenvaart
- Transport en Logistiek
- Haven en Vervoer
- Scheeps- en jachtbouw

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Het schoolplan is een richtinggevend document voor vier jaar. Naast evaluatie van de afgelopen vier jaar wordt aangegeven welke nieuwe beleidsvoornemens er zijn. Het doel is om het onderwijs te blijven verbeteren en aan te laten sluiten op de samenleving en de arbeidsmarkt - in het bijzonder de arbeidsmarkt in en rond de Rotterdamse haven. Het STC vmbo college blijft inzetten op een optimale persoonijke ontwikeling van de leerlingen door modern onderwijs met veel aandacht voor nieuwe technologieën. 

Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Begeleiding op het STC vmbo college

Onze leerlingen worden voorbereid op beroepen waar veel zelfstandigheid, discipline en inzet wordt gevraagd. De taak van de school is de leerlingen hier goed op voor te bereiden. Er wordt structuur en aandacht geboden, met oog voor de ontwikkeling van de leerling. Onderwijs en begeleiding gaan hand in hand, want een goede begeleiding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. De lessen worden gegeven door goed opgeleide docenten. Als het nodig is, kunnen zij extra uitleg aan de leerling geven.Als er problemen zijn die het behalen van het diploma in de weg staan, zijn er verschillende manieren waarop we een leerling kunnen ondersteunen.

Eerstelijnsbegeleiding

Iedere klas heeft een eigen mentor die het eerste aanspreekpunt is voor leerlingen en ouders. Hij of zij volgt de ontwikkeling van de leerlingen op de voet. Zijn er twijfels over de ontwikkeling, dan kan de mentor contact opnemen met het begeleidingsteam.

Tweedelijnsbegeleiding

Sommige leerlingen hebben meer begeleiding nodig om de opleiding af te kunnen maken. Dit noemen wij tweedelijnsbegeleiding. Het Begeleidingsteam van het STC bestaat uit intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers en begeleiders passend onderwijs aangevuld met externe deskundigen. Er is een zorgoverleg waar we zo nodig  advies en samenwerking vinden met o.a. leerplicht en het CJG. Leerlingen kunnen door de mentor aangemeld worden bij het Begeleidingsteam en er is de mogelijkheid voor leerlingen en ouders om zelf contact te zoeken met een begeleider als er zorgen zijn.

Derdelijnsbegeleiding

Soms is de tweedelijnsbegeleiding niet toereikend genoeg en verwijzen we naar andere specialisten, denk aan een orthopedagoog, een psycholoog, medisch specialist of het wijkteam. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders.

LWOO (Leerweg Ondersteunend Onderwijs)

Leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben kunnen gebruik maken van Leerwegondersteunend Onderwijs (LWOO). Dit geldt voor leerlingen die daar een officiële indicatie voor hebben gekregen.

Taal- en rekenbeleid 

Het STC heeft de beheersing van taal (lezen) en rekenen hoog in het vaandel. In speciale lessen worden leerlingen hierin ondersteund en geschoold. 

Dyslexie

Leerlingen met een dyslexieverklaring kunnen gebruik maken van verschillende faciliteiten. Bij de intake worden er afspraken gemaakt over welke inzet nodig is. Vermoedens van dyslexie kunnen met het begeleidingsteam besproken worden om samen af te stemmen of onderzoek of aanpassingen wenselijk zijn.

Dyscalculie

Leerlingen met een dyscalculieverklaring kunnen gebruik maken van verschillende faciliteiten. Bij de intake worden er afspraken gemaakt over welke inzet nodig is. Vermoedens van dyscalculie kunnen met het begeleidingsteam besproken worden om samen af te stemmen of onderzoek of aanpassingen wenselijk zijn.

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven