Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersVO/6192449487635169" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het schoolplan is een richtinggevend document voor vier jaar. Naast evaluatie van de afgelopen vier jaar wordt aangegeven welke nieuwe beleidsvoornemens er zijn. Het doel is om het onderwijs te blijven verbeteren en aan te laten sluiten op de samenleving en de arbeidsmarkt - in het bijzonder de arbeidsmarkt in en rond de Rotterdamse haven. Het STC vmbo college blijft inzetten op een optimale persoonijke ontwikeling van de leerlingen door modern onderwijs met veel aandacht voor nieuwe technologieën.
Begeleiding op het STC vmbo college
Onze leerlingen worden voorbereid op beroepen waar veel zelfstandigheid, discipline en inzet wordt gevraagd. De taak van de school is de leerlingen hier goed op voor te bereiden. Er wordt structuur en aandacht geboden, met oog voor de ontwikkeling van de leerling. Onderwijs en begeleiding gaan hand in hand, want een goede begeleiding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. De lessen worden gegeven door goed opgeleide docenten. Als het nodig is, kunnen zij extra uitleg aan de leerling geven.Als er problemen zijn die het behalen van het diploma in de weg staan, zijn er verschillende manieren waarop we een leerling kunnen ondersteunen.
Eerstelijnsbegeleiding
Iedere klas heeft een eigen mentor die het eerste aanspreekpunt is voor leerlingen en ouders. Hij of zij volgt de ontwikkeling van de leerlingen op de voet. Zijn er twijfels over de ontwikkeling, dan kan de mentor contact opnemen met het begeleidingsteam.
Tweedelijnsbegeleiding
Sommige leerlingen hebben meer begeleiding nodig om de opleiding af te kunnen maken. Dit noemen wij tweedelijnsbegeleiding. Het Begeleidingsteam van het STC bestaat uit intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers en begeleiders passend onderwijs aangevuld met externe deskundigen. Er is een zorgoverleg waar we zo nodig advies en samenwerking vinden met o.a. leerplicht en het CJG. Leerlingen kunnen door de mentor aangemeld worden bij het Begeleidingsteam en er is de mogelijkheid voor leerlingen en ouders om zelf contact te zoeken met een begeleider als er zorgen zijn.
Derdelijnsbegeleiding
Soms is de tweedelijnsbegeleiding niet toereikend genoeg en verwijzen we naar andere specialisten, denk aan een orthopedagoog, een psycholoog, medisch specialist of het wijkteam. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders.
LWOO (Leerweg Ondersteunend Onderwijs)
Leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben kunnen gebruik maken van Leerwegondersteunend Onderwijs (LWOO). Dit geldt voor leerlingen die daar een officiële indicatie voor hebben gekregen.
Taal- en rekenbeleid
Het STC heeft de beheersing van taal (lezen) en rekenen hoog in het vaandel. In speciale lessen worden leerlingen hierin ondersteund en geschoold.
Dyslexie
Leerlingen met een dyslexieverklaring kunnen gebruik maken van verschillende faciliteiten. Bij de intake worden er afspraken gemaakt over welke inzet nodig is. Vermoedens van dyslexie kunnen met het begeleidingsteam besproken worden om samen af te stemmen of onderzoek of aanpassingen wenselijk zijn.
Dyscalculie
Leerlingen met een dyscalculieverklaring kunnen gebruik maken van verschillende faciliteiten. Bij de intake worden er afspraken gemaakt over welke inzet nodig is. Vermoedens van dyscalculie kunnen met het begeleidingsteam besproken worden om samen af te stemmen of onderzoek of aanpassingen wenselijk zijn.