<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
In het derde leerjaar zitten onze leerlingen boven het landelijke gemiddelde, zij vinden hun plek goed binnen het Daltononderwijs.
In de onderbouw stroomt 97,9 % door naar een volgend jaar, dit is een hoog gemiddelde.
In de bovenbouw stroomt 90,66 door naar een het examenjaar.
In het examenjaar slaagt 91% voor het examen.
Na het eerste tijdvak was er een slagingspercentage van 89,6%. Na de herkansingen steeg het percentage naar 90%. En we zijn trots te melden dat er zelfs een kandidaat is geslaagd na het derde tijdvak, wat ons slagingspercentage verhoogd heeft naar 91% voor het schooljaar 2022-2023
Het norm getal voor het gemiddelde eindexamencijfer is 6,15.
SG Nelson Mandela scoort 6,3 gemiddeld.
SG Nelson Mandela is in maart 2019 gevisiteerd door een grote groep Daltoncollega’s uit heel Nederland. We hebben na deze visitatie weer het vertrouwen gekregen om ook de komende 4 jaar een daltonschool te zijn. (Dit is uitgesteld naar 2024).
De Inspectie van het Onderwijs heeft op 4 en 5 februari 2016 een onderzoek uitgevoerd bij de afdeling vmbo theoretische leerweg van de Scholengemeenschap Nelson Mandela te Purmerend, om een oordeel te kunnen uitspreken over de kwaliteit van het onderwijs op deze school en over de naleving van wet- en regelgeving.
De inspectie heeft geconstateerd dat
- Het onderwijs op de SG Nelson Mandela heeft voldoende kwaliteit. De school heeft de afgelopen twee jaar haar opbrengsten weten te verhogen en heeft ook meer vat weten te krijgen op de kwaliteit van het primaire proces.
- De ondersteuning aan leerlingen die extra steun nodig hebben verloopt meer en meer op planmatige wijze.
- De kwaliteitszorg is het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. De opbrengsten worden nauwgezet geanalyseerd en waar nodig worden – in sectieverband -maatregelen getroffen.
- De beschikbare onderwijstijd wordt efficiënt gebruikt, de docenten leggen duidelijk uit en de leerlingen zijn in ruime meerderheid actief betrokken bij de les.
- Tijdens de les krijgen leerlingen een duidelijke feedback op hun inbreng, waarbij niet zozeer de juistheid van het antwoord als wel de wijze waarop het antwoord tot stand is gekomen, centraal staat. Ook op schriftelijk werk krijgende leerlingen goede feedback.