<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
De gepubliceerde cijfers hebben betrekking op schooljaar 18/19, 19/20 en 20/21. De piek in 19/20 is toe te schrijven aan een zeer coulante hantering van de overgangsnormen, conform de publicaties van het Ministerie OCW. Dit is in heel Nederland zo toegepast. Met de kennis van nu zetten we daar vraagtekens bij. Is hiermee het belang van de leerling wel gediend?
Zie bijlage bij overgaan en zittenblijven.
Hier zie je het gemiddelde examencijfer van de leerlingen die het centraal examen hebben gemaakt. Voor vmbo-scholen zie je het gemiddelde van twee examens: het centraal examen en het centraal schriftelijk en praktisch examen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Het laatste, door de inspectie gepubliceerde onderzoek is van oktober 2019. De rapportages getuigen van een positief schoolklimaat en sterke verbetering en verankering van de resultaten en de kwaliteitszorg. Op school heerst een positief schoolklimaat en de school heeft haar systeem voor het bepalen van de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen de laatste jaren behoorlijk versterkt. De ontwikkeling van de leerling wordt hierdoor nauwgezet gevolgd. Belangrijkste aandachtspunt is het didactisch handelen van de leraren (rekening houden met verschillen, reflecteren en doelgericht en zelf verantwoordelijk leren). De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op het Jan van Egmond Lyceum op de onderzochte onderdelen grotendeels op orde is. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden nauwelijks tekortkomingen kent. Om die reden wordt het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd.