Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een schoolplan beschrijft de ambitie van de school op het terrein van onderwijs, leerlingbegeleiding en zorg, personeelsbeleid, enz. In het schoolplan worden beleidsvoornemens voor vier jaar uitgewerkt. Jaarlijks wordt daar een deel van gerealiseerd. Voor ouders en leerlingen is het interessant om de schoolgids op onze website te downloaden of navraag te doen naar onze pedagogisch-didactische visie en speerpunten voor komend schooljaar.
In ons onderwijs en de te bieden ondersteuning willen we zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de individuele behoeften van iedere leerling. Dat geldt zowel voor leerlingen die extra uitdaging als voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij zien beide vormen als vorm van begeleiding en ondersteuning. Daarbij geldt dat er meer dan gemiddelde aandacht is voor leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn. Het Sint-Oelbertgymnasium is lid van de Vereniging voor Begaafdheidsprofielscholen.
Extra uitdaging
Goed presterende leerlingen worden uitgedaagd zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. Dus we willen ook de creatieve, sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen bevorderen. Leerlingen krijgen de mogelijkheid extra examenvakken te doen. Het volgen van masterclasses en / of het deelnemen aan het meer- en hoogbegaafden traject behoren tot de mogelijkheden.
Extra ondersteuning
We onderscheiden in de leerlingenondersteuning vier aandachtsgebieden: studievaardigheden-begeleiding, keuzebegeleiding, sociaal-emotionele begeleiding en begeleiding voor leerlingen die speciale ondersteuning behoeven. Alle mentoren werken in de leerlingenondersteuning nauw samen met de docenten, die de basis voor deze ondersteuning leggen in hun reguliere lessen en met externe deskundigen, als dat nodig is.