<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Wij proberen leerlingen altijd kansrijk te plaatsen. Het basisschooladvies is leidend voor de plaatsing in leerjaar 1, maar gedurende de leerjaren 1 t/m 3 vinden er als we daar mogelijkheden zien, wisselingen qua niveau plaats. Soms voor een enkel vak, soms voor alle vakken. In leerjaar 3 is er altijd een instroom van leerlingen vanuit de mavo, die het percentage leerlingen die onder advies werken, voor ee groot deel verklaart. Soms is dit een gevolg van behaalde resultaten in de mavo. Soms ook omdat een leerling ervoor kiest om het meer praktische kader-onderwijs te verkiezen boven het theoretische mavo-onderwijs.
In de onderbouw streven we ernaar om zoveel mogelijk leerlingen over te laten gaan. Zeker in leerjaar 1 is dat vrijwel altijd het geval. In leerjaar 2 is het soms wel eens verstandig als een leerling het jaar overdoet. Met name als er zorgen zijn over de mogelijkheid om richting een diploma te werken omdat er te weinig basis voor de kernvakken is.
In de bovenbouw vmbo basis is er een mogelijkheid voor leerlingen om door te stromen in een pre-MBO traject. Dit traject met extra stage leidt rechtstreeks naar een verkort traject MBO niveau 1. Deze leerlingen halen geen vmbo-diploma, maar een mbo 1 diploma. Daardoor tellen ze niet mee in de percentages bovenbouw wat dus een vertekend beeld geeft.
De slaagpercentages vmbo-b en -k waren de laatste jaren hoger dan het landelijk gemiddelde. Afgelopen jaar zagen we helaas dat de slaagpercentages bij het kader zakten. Dit had vooral te maken met de gevolgen van corona. Zeker voor een vak als wiskunde zagen we dat de opgebouwde kennis wat te kort kwam. Ook hebben we in de overgang van klas 3 naar 4 wat vanwege corona vaker leerlingen het voordeel van de twijfel gegeven en ze op kader laten verder werken, waar we in het verleden ze op basis examen lieten doen.
We streven naar verbetering van onze slaagpercentages door:
- extra examentraining
- intensievere coaching door de mentoren
- nauwere contacten met thuis.
We zien de gemiddelde examencijfers weer stijgen. Daar hebben we het afgelopen jaar per vak aan gewerkt. Onder meer door niet alleen aandacht te besteden aan de leerlingen die moeite hadden met een vak, maar ook door leerlingen die een vak goed kunnen te stimuleren het maximale er uit te halen. In combinatie met meer aandacht voor examentraining, lijkt dit momenteel zijn vruchten af te werpen.
CSW is gewend aan een cyclisch proces van evaluatie en bijstelling van onderwijsdoelen, gericht op een voortdurende verbetering van haar onderwijs. Een stafmedewerker kwalteitszorg ondersteunt dit proces.