<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Het doel van ons onderwijs is jonge mensen te begeleiden bij hun ontwikkeling ‘te worden wie ze zijn’. Dat doen we onder andere door leerlingen meer verantwoordelijkheid voor de regie van het eigen leren te laten nemen. Daarnaast leren leerlingen veel van elkaar, doordat ze bij ons op school in de eerste twee leerjaren in heterogene groepen bij elkaar in de klas zitten. Het idee is dat de leerling in toenemende mate de verantwoordelijkheid voor het eigen leren en de eigen ontwikkeling zelf ter hand neemt.
In de middenbouw geldt dat leerlingen in principe niet doubleren. Afhankelijk van de situatie kan een leerling op een ander niveau gaan werken, uitstromen naar een andere school en/of is er maatwerk. In het derde leerjaar zitten de leerlingen in opleidingsniveau bij elkaar in de klas. Op deze manier leren ze de klas waarmee ze straks doorstromen naar de bovenbouw beter kennen.
Hier zie je hoeveel leerlingen centraal examen hebben gedaan en hoeveel procent daarvan het diploma heeft behaald. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Hier zie je het gemiddelde examencijfer van de leerlingen die het centraal examen hebben gemaakt. Voor vmbo-scholen zie je het gemiddelde van twee examens: het centraal examen en het centraal schriftelijk en praktisch examen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.