De Parkschool

Onderste Sittarderweg 4 6141 AZ Limbricht

Schoolfoto van De Parkschool

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie zorgt voor kwaliteitsbewaking van het onderwijs. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Kindante: https://kindante.nl/documenten/onderwijsinspectie/.

Op 28 mei 2015 heeft onze school inspectiebezoek gehad (VSO-afdeling, pilot gedifferentieerd toezicht). De inspectie voert dit onderzoek uit bij scholen met een basisarrangement die zij minstens vier jaar niet bezocht heeft voor een ander onderzoek. Deze pilot voerde de inspectie (voorjaar 2015) uit bij 27 scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs waarvan het bestuur heeft aangegeven dat daar het onderwijs van goede kwaliteit is. Het bestuur kan dit aantonen met (zelf)evaluaties. Binnen de pilot liggen drie onderzoeksactiviteiten vast:

  • De school geeft aan het begin van de onderzoeksdag in een korte presentatie een realistisch beeld van de onderwijskwaliteit;
  • De school stelt twee lessen voor die volgens haar ‘goede’ lessen zijn. Deze lessen zal de inspectie in ieder geval bijwonen;
  • School en inspectie voeren aan het einde van de onderzoeksdag een feedbackgesprek waarin zij de bevindingen van het onderzoek met elkaar uitwisselen.  

Tevens heeft de inspectie de volgende onderzoeksactiviteiten uitgevoerd:

  • Gesprek met de schoolleiding;
  • Gesprek met leraren;
  • Gesprek met stagecoördinatoren;
  • Dossieronderzoek;
  • Aanvullende documentenanalyse;
  • Lesbezoeken. 

Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs spreekt de inspectie bij de pilot geen oordeel uit. Ook bepaalt zij geen nieuw toezichtarrangement. Het basisarrangement blijft voor de Parkschool gehandhaafd. De bevindingen van het onderzoek zijn op hoofdlijnen en per kwaliteitsdomein vastgelegd in het inspectierapport. Samengevat komen de volgende bevindingen naar voren: 

  • Er is veel aandacht op leerlingniveau. Het pedagogisch klimaat is stimulerend en lokt uit tot zelfstandigheid van de leerlingen. De medewerkers tonen grote betrokkenheid en dragen zorg voor een fijne sfeer.
  • Er is voldoende zicht is op de uitstroomniveaus. De uitstroomniveaus vormen de leidraad voor het stellen van doelen; leeromgeving en aanbod zijn hierop gericht. Een en ander wordt gerelateerd aan de dagelijkse werkelijkheid. Als voorbeeld hiervoor kan de praktijklocatie Ons Huis genoemd worden voor het bieden van goede mogelijkheden voor transfer.
  • Het onderwijs sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen: de leeromgeving en het aanbod passen bij de leerlingpopulatie, waarbij flexibiliteit aanwezig is.
  • Het onderwijsaanbod past bij de leerlingpopulatie: naast het feit dat het onderwijs gegeven wordt volgens de kerndoelen aan de hand van het wettelijk kader heerst er een veilig klimaat waardoor het onderwijs in de vak- en vormingsgebieden goed tot zijn recht komt.
  • Er is veel aandacht voor de individuele leerling. Als gevolg hiervan kan het onderwijsaanbod afgestemd worden op de onderwijsbehoeften van de individuele leerling.
  • Er wordt voldaan aan de wettelijke eis om voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief op te stellen. De vorm mag aangepast, ter overweging aan de school.

Op 13 november 2017 heeft er een themaonderzoek naar het uitstroomprofiel dagbesteding plaatsgevonden op de VSO-afdeling van de Parkschool. Met dit onderzoek stelt de inspectie zich tot doel om een landelijk beeld te vormen van de staat van het onderwijs op een aantal aspecten binnen het uitstroomprofiel dagbesteding. Het zijn aspecten die zicht geven op de wijze waarop VSO-scholen de leerlingen in het uitstroomprofiel dagbesteding voorbereiden op hun uitstroombestemming. De aspecten komen uit enkele standaarden van de kwaliteitsgebieden ‘onderwijsproces’ en ‘onderwijsresultaten’ uit het Onderzoekskader (V)SO 2017. De inspectie koppelt haar bevindingen op schoolniveau terug aan het bestuur in een beknopt rapport van bevindingen. In dit rapport staat zonder oordeel beschreven hoe de gekozen aspecten op de school gestalte krijgen.

Op 28 mei 2019 is de Parkschool bezocht in het kader van een monitoronderzoek naar de standaarden 'resultaten' (OR1) en 'sociale en maatschappelijke competenties' (OR2) uit het kwaliteitsgebied 'onderwijsresultaten'. Middels de monitoronderzoeken verdiept de inspectie zich op stelselniveau in de elementen van enkele standaarden uit het Onderzoekskader (V)SO 2017. Het monitoronderzoek is een kort onderzoek en bestaat uit een analyse van documenten die betrekking hebben op de onderwijsresultaten van de school. Daarnaast wordt een gesprek over opbrengsten gevoerd met de directie en een vertegenwoordiging van de Commissie van Begeleiding. De inspectie maakt van dit onderzoek geen schoolrapportages. 

Op 16 juni 2022 heeft de inspectie een stelselonderzoek uitgevoerd naar de leskwaliteit op de VSO-afdeling van de Parkschool. Het onderzoek naar de leskwaliteit leidt niet tot een oordeel op schoolniveau; de verzamelde data worden alleen benut voor bevindingen op stelselniveau t.b.v. de staat van het Onderwijs die in 2023 verschijnt. Het onderzoek bestaat uit vijf observaties van volledige lessen. 

Terug naar boven