Schoolveiligheid
Als het gaat om veiligheid op onze school is er veel overleg tussen coaches, docenten en directie om incidenten te signaleren. Om te kunnen leren is het voor leerlingen erg belangrijk dat ze zich veilig voelen en een duidelijke schoolomgeving ervaren. Het is ook van belang dat leerlingen weten bij wie ze terecht kunnen met vragen of klachten over veiligheid. De coach is voor de leerling en ouders/verzorgers het eerste aanspreekpunt. Aan het begin van het schooljaar wordt aan de leerlingen uitgelegd in de introductielessen dat zij met alles wat speelt bij hun coach kunnen aankloppen.
Tijdens het schooljaar is er geregeld aandacht voor pesten. Bij de groepsleerlingbesprekingen is er altijd aandacht voor de veiligheid van leerlingen en hoe wij hiermee omgaan. Als er ernstige klachten zijn, is het volgende protocol belangrijk. Het protocol wordt door de coach met de groep besproken; het is ook regelmatig onderwerp van gesprek in de leerlingenraad.
Protocol klachtenregeling De Brêge
Contactpersoon
Leerlingen en ouders kunnen naar een speciale contactpersoon. Elke school heeft één of meer contactpersonen. Een contactpersoon vangt u op met klachten die vallen onder de klachtenregeling en begeleidt naar de vertrouwenspersoon. Zie voor namen en contact-gegevens van contact- en vertrouwenspersoon de bijgevoegde pdf Schoolveiligheid.
Vertrouwenspersoon
Dit is een externe functionaris, die is aangesteld voor alle leerlingen van Piter Jelles. De vertrouwenspersoon kan bij klachten bemiddelen of helpen de klacht in te dienen bij de landelijke klachtencommissie. De vertrouwenspersoon begeleidt de verdere procedure. Er zijn speciale vertrouwensinspecteurs voor als er sprake is van ongewenste intimiteiten op school.
In het voortgezet onderwijs geldt de Wet op de kwaliteitszorg. Eén van de onderdelen van deze wet is het Klachtrecht. Het Klachtrecht geeft leerlingen en ouders/verzorgers het recht om te klagen over schoolse zaken als: begeleiding van de leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie en vormen van machtsmisbruik, zoals: seksuele intimidatie (aangeraakt worden op een manier die je niet prettig vindt, opdringerig gedrag), discriminerend gedrag, pesten, geweld en agressie. Indien u overweegt een klacht in te dienen, doet u er goed aan u eerst af te vragen of niet via bijvoorbeeld de coach, de schoolleiding of vertrouwenspersoon een oplossing kan worden bereikt. De meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders/verzorgers, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Lukt dat niet of is de afhandeling niet naar tevredenheid, dan kan er een beroep gedaan worden op de klachtenregeling. Ouders/verzorgers en leerlingen volgen dan verschillende trajecten.
Gevoel van veiligheid bij leerlingen en ouders
Gelukkig geven zowel onze leerlingen als ouders een hoge scores voor het gevoel van veiligheid bij De Brêge. (‘Ik voel me veilig op school’ scoort zowel bij leerlingen als ouders over het gevoel van hun kind hoog). Meer scores uit de leerling- en ouderenquête vindt u in de bijgevoegde resultaten.