<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
!mpulse heeft een brede onderbouw met extra aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling. De definitieve determinatie, oftewel de bepaling van het niveau, vindt in dit model plaats aan het eind van het derde leerjaar en niet zoals op de meeste andere scholen aan het einde van het tweede leerjaar. Onderstaande gegevens doen dat ook niet recht aan de inrichting van het onderwijs op !mpulse. Gezamenlijk met de inspectie is er door de school een passende oplossing gevonden. Deze is echter niet zichtbaar in onderstaande gegevens.
Het portfolio is een belangrijk onderdeel van het !mpulse onderwijs en zal bepalend zijn in de doorstroming in de onderbouw. Om binnen die drie jaar recht te doen aan de verschillende niveaus, werken we in zoveel mogelijk onderwijsactiviteiten met niveaugroepen. Daarmee wordt het mogelijk dat iedere leerling voor ieder vak of iedere onderwijsactiviteit op een voor hem of haar passend niveau kan werken. Aan het einde van het derde schooljaar volgt een assessment waarin de route naar de bovenbouw wordt bepaald.
!mpulse heeft een brede onderbouw met extra aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling. De definitieve determinatie, oftewel de bepaling van het niveau, vindt in dit model plaats aan het eind van het derde leerjaar. Het portfolio is een belangrijk onderdeel van het !mpulse onderwijs en zal bepalend zijn in de doorstroming in de onderbouw of naar een vervolgopleiding. Om binnen die drie jaar recht te doen aan de verschillende niveaus, werken we in zoveel mogelijk onderwijsactiviteiten met niveaugroepen. Daarmee wordt het mogelijk dat iedere leerling voor ieder vak of iedere onderwijsactiviteit op een voor hem of haar passend niveau kan werken. De school heeft een aangepaste formule voor de leeropbrengsten met de Inspectie bepaald, omdat de bepaling van de definitieve leeropbrengsten afwijken van de landelijke richtlijnen.
Aan de hand van o.a. feedback van ouders en leerlingen, ontwikkelingen in de maatschappij, de onderwijsresultaten van onze leerlingen en de professionalisering van onze teamleden zijn wij elk jaar bezig om ons onderwijs door te ontwikkelen en te verbeteren. Dankzij ingezette ontwikkelingen en verbeteracties is het streven al onze leerwegen op langere termijn structureel te verbeteren, om zo een stabilisatie in de leeropbrengsten voor alle afdelingen te bewerkstelligen.
De dalende trend verwachten wij in schooljaar 23-24 duurzaam te doorbreken.
Naar aanleiding van de onderwijsresultaten in schooljaar 2021-2022 en 2022-2023 zijn er bij ons en De Inspectie van het Onderwijs zorgen over de resultaten van onze VMBO-TL, HAVO en VWO afdeling. De zorg zit hem voornamelijk in de vraag of !mpulse in staat is tot een verbetering van haar onderwijsresultaten met betrekking tot eindexamenresultaten en doorstroom voor de langere termijn. Door middel van een grondige analyse en doelgerichte acties hebben wij een helder plan hoe wij gaan voldoen aan de norm wat betreft de onderwijsresultaten en recht (blijven) doen aan de unieke elementen en toegevoegde waarde van ons onderwijsconcept. Samen met het docententeam, (oud-) leerlingen, medewerker kwaliteitszorg, expert traject Leren Verbeteren heeft de schoolleiding kritisch geanalyseerd wat de verschillende oorzaken zijn waarom er langdurig zwakke resultaten zijn. Met vertrouwen laten we in de school zien hoe we de gewenste kwaliteitsontwikkeling hebben ingezet en hoe deze gaat leiden tot zichtbare kwaliteitsverbeteringen.
In de periode 2007-2010 heeft in het VO een project Innovatie "Durven, delen, doen" plaats gevonden. Een van de programmalijnen binnen deze Expeditie is "Nederland talentenland". Hierbinnen heeft !mpulse gericht aan zijn eigen innovatie gewerkt. Doel van deze innovatie was leerlingen uit te dagen in hun talenten. Oberon heeft hiernaar onderzoek verricht, waarbij de resultaten in een rapport zijn gebundeld.
In 2010-2011 is er door de school deelgenomen aan een onderzoek naar de ontwikkeling van motivatie in de eerste klas. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. De eerste resultaten zijn aan school kenbaar gemaakt.
In april 2015, april 2016 en november 2019 is het kwaliteitsonderzoek VO uitgevoerd in alle afdelingen. Voor alle afdelingen van de school geldt het basisarrangement, waarbij opgemerkt moet worden dat de onderwijsinspectie zeer positief is op het vlak van het onderwijsproces en zij de veiligheidsbeleving en het schoolklimaat als goed waarderen.