<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
In onderstaande aantallen gaat het, conform de berekening van de Inspectie, alleen over leerlingen die de derde klas voor de eerste keer doen en die in leerjaar 1 en 2 ook op het Vellesan College zaten. In de praktijk zitten er dus iets meer leerlingen in leerjaar 3, maar die tellen voor deze berekening niet mee en zijn daarom niet vermeld in het overzicht.
Er zitten in ‘23/’24 30 leerlingen in leerjaar 3 basis. ·
- 23 leerlingen zitten op het niveau van het advies (basis en basis/kader) van de basisschool. (77%)
- 7 leerlingen zitten onder het niveau van het advies van de basisschool, het advies was kader (6) of kader/mavo (1). (23%)
Er zitten in ‘23/’24 82 leerlingen in leerjaar 3 kader
- 59 leerlingen zitten op het niveau van het advies (kader en kader/mavo) van de basisschool. (72%)
- 11 leerlingen zitten boven het niveau van het advies van de basisschool, 4 met advies basis en 7 met advies basis/kader. (13%)
- 12 leerlingen zit onder het niveau van het advies van de basisschool, met advies mavo (10) of mavo/havo (2). (15%)
Er zitten in ‘23/’24 121 leerlingen in leerjaar 3 mavo
- 64 leerlingen zitten op het advies (mavo en mavo/havo) van de basisschool. (53%)
- 45 leerlingen zitten boven het advies van de basisschool, 1 met advies vso, 2 met advies basis/kader, 7 met advies kader en 35 met advies kader/mavo. (37%)
- 12 leerlingen zitten onder het advies van de basisschool, 10 met advies havo en 2 met advies havo/vwo. (10%)
Er zitten in ‘23/’24 45 leerlingen in leerjaar 3 havo
- 19 leerlingen zitten op het advies (havo en havo/vwo) van de basisschool. (47%)
- 22 leerlingen zitten boven het advies van de basisschool, 4 met advies kader/mavo, 4 met advies mavo en 14 met advies mavo/havo. (49%)
- 3 leerlingen zitten onder het advies van de basisschool, het advies was vwo. (4%)
Er zitten in ‘23/’24 14 leerlingen in 3 vwo
- 1 leerling zit op het advies (vwo) van de basisschool. (7%)
- 13 leerlingen zitten boven het advies van de basisschool, 3x mavo/havo, 6 x havo, 4x havo/vwo. (93%)
Uit de cijfers blijkt dat de school kansen biedt aan leerlingen om zich verder te ontwikkelen en hun talenten te ontplooien. Het Vellesan College doet dit onder meer door de leerlingen de mogelijkheid te bieden 'op te stromen'. Dat wil zeggen dat leerlingen naar een hoger niveau over kunnen stappen dan het startniveau en op dat hogere niveau examen doen. Onze ervaring is dat in de afgelopen jaren de slagingspercentages vergelijkbaar zijn geweest, of soms zelfs hoger, dan het landelijke gemiddelde.
Het slaagpercentage van de school ligt meestal op of boven het landelijk gemiddelde.
NB: in 2020 zijn er geen Centraal Examens afgenomen, dus dit kan een iets vertekend beeld geven.
Het is beleid van de school om ieder schooljaar weer schoolexamencijfers en centraal examen cijfers te analyseren en verbeteracties op te zetten. Dit werpt vruchten af. De verschillen tussen de cijfers van het centraal examen en de schoolexamens zijn voor alle afdelingen met een voldoende beoordeeld.
In het schooljaar 2021-2022 mochten leerlingen bij de centrale examens een vak wegstrepen onder de zogenaamde ''duimregeling''. Dit kan effect gehad hebben op de examenresultaten.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.