<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Doubleren op het Technisch College Velsen komt veel minder voor dan op andere scholen. Dit komt voornamelijk door onze manier van onderwijs en door onze uitgebreide leerlingbegeleiding. Leerlingen die extra aandacht nodig hebben voor bepaalde vakken, kunnen o.a.. gebruik maken van steunlessen en extra begeleiding door de persoonlijke mentor.
Ook stellen wij de leerling centraal. Alleen als doubleren beter is voor de individuele leerling en er geen betere oplossingen zijn, zal hiertoe besloten worden.
Schooljaar 2019-2020 zijn alle leerlingen geslaagd.
Hier zie je het gemiddelde examencijfer van de leerlingen die hebben deelgenomen aan het centraal examen. Voor vmbo-scholen zie je het gemiddelde van twee examens: het centraal examen en het centraal schriftelijk en praktisch examen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Let op: vanwege het coronavirus zijn er in schooljaar 2019-2020 geen centrale examens afgenomen. De examencijfers van dit schooljaar ontbreken daarom in de trendgrafiek.
Aan loopbaan oriëntatie en begeleiding (LOB) wordt op het Technisch College Velsen veel tijd en aandacht besteed. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren hoe zij belangrijke en soms moeilijke keuzes kunnen maken, en helpen ze ook bij het maken van deze keuzes. Aan LOB wordt op onze school vormgegeven door een decaan, maar voor een belangrijk deel van de uitvoer zijn de mentoren verantwoordelijk. De mentoren spelen een centrale rol in de begeleiding van onze leerlingen en dus ook bij LOB. Op die manier integreren wij LOB in het onderwijsaanbod en wordt het rendement aanzienlijk verhoogd.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.