Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze missie en visie
We vinden het belangrijk dat onze leerlingen een 10 kunnen halen. Nog belangrijker vinden we het dat onze leerlingen zich een 10 kunnen voelen!
• Leren is een persoonlijk proces.Leerlingen hebben uiteenlopende talenten en ondersteuningsbehoeften.Daarom differentiëren we.Ook creëren we mogelijkheden om maatwerk te leveren, de zelfstandigheid te vergroten en elk talent aan te spreken.
• Leren is een actief proces, waarin leerlingen zich met aandacht en plezier ontwikkelen op weg naar hun diploma. Daarom gebruiken we motiverende, activerende en uitdagende werkvormen om de leerdoelen te bereiken. Zo stimuleren we een actieve werkhouding bij leerlingen.
• Leren is een sociaal proces, waarin de persoonsvorming van onze leerlingen vorm krijgt. Daarom richten we ons ook op vruchtbare samenwerkingen een groeiende verantwoordelijkheid voor jezelf, de ander en de wereld.Deze missie en onderwijs-visie vormen samen de basis van waaruit wij ons onderwijs hebben vormgegeven.
Ons concept
Naast reguliere vaklessen, hebben leerlingen keuzelessen en projectlessen, waarin o.a. de 21e-eeuwse vaardigheden centraal staan. Ook hebben alle leerlingen, naast hun klassenmentor, een persoonlijke coach om ze te begeleiden in de keuzes die ze maken.
QUEST '21
QUEST ‘21 is modulair onderwijs op havo- en vwo-niveau.Elke module behandelt een of meerdere leerdoelen. Een belangrijk verschil met regulier havo- en vwo-onderwijs is dat bij QUEST ‘21 leerlingen die leerdoelen vooral behalen via projecten en grotere, contextrijkeopdrachten. Ook geven we gevende leerlingen meer autonomie.Dit gebeurt door betekenisvolle keuzes te bieden tussen modules,binnen modules en tijdens lessen.Zo worden de leerlingen steeds zelfstandiger.
Talent
Voor hoogbegaafde leerlingen hebben wij een speciale onderwijsvorm: TalentARHC. Deze opleiding duurt zes jaar en leidt op voor een vwo-diploma.Het onderwijs op TalentARHC kenmerkt zich door een speciale didactiek ene en grote interactie tussen vaklessen en mentoraat. Belangrijk in ons onderwijs is dat er naast de nodige cognitieve uitdaging en de aandacht voor het versterken van executieve functies en vaardigheden, een omgeving geboden wordt waarin de leerling zijn identiteit zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.
Zorg voor leerlingen betekent zorgen voor meerdere vormen van hulpverlening aan leerlingen die om welke reden dan ook extra aandacht nodig hebben. Op het Roland Holst College proberen we zorg op maat te bieden, zodat iedere leerling die extra aandacht nodig heeft zich optimaal kan ontplooien. In het bijgevoegde zorgplan kunt u lezen hoe wij dat doen.