Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kernpunten uit het Schoolplan Emma:
een goed pedagogisch klimaat met als basis kleinschaligheid, veiligheid en geborgenheid waarbij afhankelijk van noodzakelijke extra aandacht sprake is van variabele grootte van klassen onderwijs op maat a.d.h.v. leerlingkenmerken op basis van een goede intake en overdracht vanuit de basisschool gespecialiseerde docenten met aandacht voor klassenmanagement en het omgaan met verschillen aandacht LOB, loopbaanbegeleiding: achterhalen intrinsieke motivatie bij de leerling, komen tot juiste profielkeuze/opleiding, eenduidigheid in de begeleiding. doorontwikkelen van PLT, (persoonlijke leertijd), talentontwikkeling en 21-eeuwse vaardigheden/mediawijsheid. Naar maatwerk en adaptief onderwijs. nauwgezette begeleiding van de leerling in het leer- en ontwikkeltraject met een goede zorstructuur en dagelijkse opvang voor leerlingen met niet lesgebonden problematiek. Een goed leerlingvolgsysteem, extra aandacht voor het vak rekenen, diverse projecten en onze leerlingbegeleiding zijn hierbij enkele voorbeelden. gedisciplineerde aanpak op sociaal-emotioneel gebied (vooral het snel en duidelijk optreden bij overtredingen met inschakeling van de ouders) Dit vanuit de gedachte van SWPBS. een goed gestructureerd verzuimbeleid met een zeer duidelijke absentenregistratieZie voor uitgebreidere informatie over het beleid voor de jaren 2018-2022 de bijlage “Schoolplan Emma 2018-2022”
Het Zorgplan van Emma is gericht op alle facetten van leerlingenzorg en –begeleiding en vormt de basis van de zorgstructuur.
Het is ook bedoeld om iedereen die bij leerlingenzorg en -begeleiding op Emma betrokken is inzicht te geven in:
- de organisatie van die zorg en begeleiding
- de visie en missie De volgende zes uitgangspunten zijn hierbij wezenlijk: de leerling centraal, doorlopende leerlijnen, onderwijs op maat, zorg op maat, zorg voor elkaar, kleinschaligheid
- het aanbod
- de procedures
- de protocollen
Belangrijke voorwaarden voor het goed kunnen functioneren van leerlingen vinden we:
- een goede en veilige leef- en leeromgeving als voorwaarde voor leren en presteren op een passend onderwijsniveau
- waardering voor elk individu en aandacht/begeleiding voor leerlingen met ontwikkelings- en gedragsproblemen
- hulp als er omstandigheden zijn waardoor de leerling niet optimaal kan functioneren.
De mentor heeft de spilfunctie bij de genoemde voorwaarden.
Zie voor uitgebreidere informatie de bijlagen "Zorgplan Emma" en "Pestprotocol Emma"