<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Na aanmelding door de basisschool voert de coördinator eerste leerjaar gesprekken met de leerkrachten van groep 8.
Tijdens dit gesprek motiveert de leerkracht groep 8 zijn/haar keuze voor een bepaalde leerweg. Indien er sprake van is dan wordt ook in het gesprek bepaald of een leerling vanaf de start in klas 1 direct al één of meerder vakken op een hoger niveau gaat volgen.
Ook gedurende hun verdere schoolcarrière op de Woldborg worden de leerlingen blijvend uitgedaagd om een vak op een hoger niveau te volgen. Deze werkwijze zorgt ervoor dat de leerlingen voor die vakken ook examen doen op het hogere niveau en op die manier op de goede 'plek' terecht komen en dat hun talenten dus maximaal worden benut.
In verband met een groepsgrootte kleiner dan 10, wordt in de onderbouw de kolom Basisberoepsgerichte Leerweg niet getoond.
Dit geldt voor alle schooljaren.
De afgelopen 3 schooljaren had de Woldborg een gemiddeld slagingspercentage van 98% voor alle leerwegen. Dit betreft de Theoretische Leerweg, de Kader- en de Basisberoepsgerichte Leerweg.
De leerlingen van de beroepsgerichte leerwegen volgen de theoretische vakken op de Woldborg en de praktijkvakken op de vestiging Nijeborg te Leek.De laatste 10 jaren zijn op de Woldborg elk jaar, alle leerlingen voor de basisberoepsgerichte leerweg geslaagd. Voor de kaderberoepsgerichte leerweg ligt dat gemiddelde op ruim 98%.
De examencijfers hebben voornamelijk betrekking op de resultaten van de leerlingen van de Theoretische Leerweg en de kaderberoepsgerichte Leerweg. Resultaten van de Basisberoepsgerichte Leerweg zijn zichtbaar, maar het betreft een kleine groep.
Wij zijn bijzonder trots op onze resultaten. Door ons onderwijsconcept kunnen leerlingen doorstromen naar een hoge leerweg en op die manier dus ook het diploma behalen van een hogere leerweg. Uiteraard dalen de gemiddelde cijfers hierdoor in alle leerwegen iets. Wij streven ernaar om wel boven het landelijke gemiddelde te scoren.
Alle scholen worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. Het doel van deze controle is om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van onderwijs goed is, goed blijft, of verbetert. In het rapport lees je wat de inspectie bij de laatste controle heeft gezien.