<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Hier zie je per onderwijssoort of leerlingen in het derde leerjaar boven, op of onder hun basisschooladvies zitten. Alleen de leerlingen die in leerjaar 1, 2 en 3 op dezelfde school zitten, worden hierin meegenomen. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
Onze school legt de nadruk op het bieden van kansen. Dat is te zien aan de doorstroming in de onderbouw en bovenbouw van havo en vwo, die beter is dan het landelijk gemiddelde.
De slaagpercentages van vmbo-t (mavo) zijn traditioneel op onze school rond het landelijk gemiddelde. Op het havo ligt het percentage geslaagden meestal boven het landelijk gemiddelde. Op het vwo schommelt het gemiddelde rond het landelijke gemiddelde.
De examencijfers zijn voor de meeste vakken op of boven het landelijk gemiddelde. Het verschil tussen de examencijfers en de schoolexamencijfers is zeer klein.
Let op: vanwege het coronavirus zijn er in schooljaar 2019-2020 geen centrale examens afgenomen. De examencijfers van dit schooljaar ontbreken daarom in de trendgrafiek.
Het Fortes Lyceum mag trots zijn op de successen van haar leerlingen in het vervolgonderwijs. Deze leerlingen worden hierin intensief begeleid. De mavo-leerlingen zetten voor een deel hun schoolloopbaan voort in het havo.
Het overgrote deel van de havisten stroomt door naar het Hoger Beroeps Onderwijs. Enquêtes laten zien dat zij het daar prima doen. Een klein deel stroomt binnen het Fortes Lyceum door naar het atheneum.
Onze atheneum-leerlingen kiezen meer en meer voor een universitaire opleiding. Academische vorming is één van de speerpunten van ons atheneum. De talentenstromen Fast lane Discovery en Technasium bereiden de leerlingen uitstekend voor op de universiteit via gevarieerd en soms omvangrijk eigen onderzoek.
Tot dusver hebben er geen externe evaluaties plaatsgehad