<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
We stimuleren onze leerlingen om op een zo hoog mogelijk niveau onderwijs te volgen. Dit is zichtbaar in onderstaande cijfers.
Uit de gegevens wordt duidelijk dat leerlingen goed doorstromen op het Munnikenheide College. Er zijn nauwelijks zittenblijvers. De doorstroom van leerlingen in de onderbouw en de bovenbouw ligt voor alle leerwegen boven de norm van de inspectie.
Het aantal geslaagde leerlingen is al jaren stabiel en goed. Het percentage beweegt zich tussen de 95 en 100%.
Over het algemeen blijken de cijfers die onze leerlingen voor het Centraal Examen (CE) en School Examen (SE) halen, rondom het landelijk gemiddelde te liggen. Met andere woorden: Onze leerlingen halen hun vereiste niveau.
In dit figuur worden de cijfers voor het CE weergegeven. Dit zijn de vakken Biologie, Economie, Engels, Maatschappijkunde, Natuur-en scheikunde, Nederlands, Wiskunde (en Duits- GL/TL).
Let op: vanwege het coronavirus zijn er in schooljaar 2019-2020 geen centrale examens afgenomen. De examencijfers van dit schooljaar ontbreken daarom in de trendgrafiek.
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen succesvol zijn in het vervolgonderwijs, daarom begeleiden en ondersteunen wij onze leerlingen bij de keuze en overstap naar vervolgonderwijs. Deze begeleiding vindt plaats door een transfercoach.
Door de ruime keuze in profielen én keuzevakken bereiden wij onze leerlingen goed voor op het MBO en is de doorstroom zo optimaal mogelijk.
Ook bij doorstroom van vmbo GL/TL naar de HAVO worden onze leerlingen goed begeleid, bijvoorbeeld door ondersteuning vanuit het decanaat en de mogelijkheid voor het volgen van een extra vak .
In het kader van horizontale verantwoording wordt in toenemende mate externe evaluatie gezocht. In eerste instantie bij (ouders van) leerlingen, maar meer en meer ook bij stakeholders uit de samenleving.
De inspectie is bij uitstek de organisatie om externe evaluaties uit te voeren. Voor alle opleidingen in Etten-Leur is er een basisarrangement.