<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
De school onderhoudt actief contact met de basisscholen. Elke aangemelde leerling vanuit het basisonderwijs wordt in principe besproken met de groepsleerkrachten van de basisschool. De onderwijskundige rapporten worden grondig doorgenomen en de gegevens die daaruit naar voren komen worden omgezet naar handelingsgerichte adviezen voor de docenten van Aloysius De Roosten.
Zowel leerlingen met een vmbo-t als een vmbo-k/t advies zijn welkom in de onderbouw van Aloysius De Roosten. Dankzij het determinatieonderwijs in de onderbouw krijgt iedere leerling les op passend niveau. Vanaf leerjaar 3 volgt elk kind de juiste leerroute en wordt er lesgegeven op vmbo-t niveau.
De school scoort stabiel op onvertraagde doorstroom in de onderbouw, dat betekent dat een hoog percentage leerlingen de onderbouw doorloopt zonder zittenblijven. In de bovenbouw scoort het percentage zittenblijvers boven de inspectienorm.
Aloysius De Roosten is erop gericht om het onderwijs af te stemmen op de unieke kenmerken en onderwijsbehoefte van haar leerlingen. Er is ruimte voor leerlingen met verschillende kwaliteiten, ambities en perspectief. Deze factoren kunnen invloed hebben op het slaagpercentage.
Aloysius De Roosten staat voor kwalitatief goed onderwijs en streeft er naar de slaagpercentages op een stabiel niveau te houden. Het gemiddelde slaagpercentage van Aloysius De Roosten ligt boven de norm van de Inspectie van het Onderwijs.
Bij Aloysius De Roosten is ruimte voor leerlingen met verschillende kwaliteiten, ambities en perspectief. Alle leerlingen krijgen de kans om de bij hen aanwezige capaciteiten te benutten. Naast de cijfers is ook het ontwikkelen van vaardigheden voor de toekomst en persoonsvorming van belang. Aloysius De Roosten heeft net zo veel waardering voor leerlingen die met veel inzet een gemiddeld examencijfer weten te behalen dan voor leerlingen die met een geringe inspanning een hoog examencijfer scoren.
De inspectie oordeelt positief, de kwaliteit van het onderwijs is daarbij het centrale thema.