<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
De laatste jaren is de onderwijspositie van het Sint-Joriscollege ten opzichten van het advies van de basisschool hoog. We gaan de doorstroom van leerlingen van mavo naar havo en van havo naar vwo verder versterken. Bij de mavo gaan we hiertoe leerlingen standaard een zevende vak aanbieden.
Uit analyses van de resultaten blijkt, dat op het Sint-Joriscollege een groot aantal leerlingen uiteindelijk een diploma haalt op een hoger niveau dan het advies van de basisschool en dat de examencijfers boven het landelijk gemiddelde liggen. We stimuleren de doorstroom van leerlingen van mavo naar havo en van havo naar vwo. De school biedt daarmee de leerlingen de gelegenheid het beste uit zichzelf naar boven te halen.
De slaagpercentages voor mavo, havo en vwo liggen boven het landelijk gemiddelde. Een grote groep leerlingen op Sint-Joriscollege combineert hun schoolloopbaan met topsport of een kunstdiscipline. Een aantal leerlingen doen daarom ook gespreid examen. De resultaten van deze leerlingen zijn in de totale resultaten opgenomen.
Jaarlijks worden de resultaten die behaald zijn bij het centraal examen geanalyseerd en besproken met de vaksecties. Op basis van deze analyse worden vakwerkplannen en schoolexamens aangepast. We bieden leerlingen een brede ontwikkeling vanuit de kerndoelen, exameneisen en persoonlijke (leer)doelen. De goede examenresultaten van de afgelopen jaren (slagingspercentages en examencijfers) laten zien dat het Sint-Joriscollege leerlingen goed voorbereidt op het examen.
Let op: vanwege het coronavirus zijn er in schooljaar 2019-2020 geen centrale examens afgenomen. De examencijfers van dit schooljaar ontbreken daarom in de trendgrafiek.
Het Sint-Joriscollege onderhoudt goede contacten met het vervolgonderwijs, met name met de Technische Universiteit Eindhoven, de Tilburg University, Fontys Hogeschool en het Summa College. Hierbij werken we samen aan de doorstroom, de afstemming van het onderwijs en een goede oriëntatie van leerlingen op het vervolgonderwijs (LOB) middels voorlichtingsactiviteiten, gastlessen en dergelijke. Onze leerdoelen zijn primair gericht op de kerndoelen, de exameneisen en de verwachtingen van het vervolgonderwijs.
Doorstroom in de categorie 'overig' betekent dat de leerling in dat schooljaar niet in de gegevensbestanden van DUO van het bekostigd onderwijs voorkomt. Deze leerling is bijvoorbeeld gaan werken, doet een tussenjaar of is naar buitenland of particulier onderwijs gegaan.
De inspectie oordeelt positief, de kwaliteit van het onderwijs is daarbij het centrale thema.