Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Rietveld Lyceum is een openbare school. Leerlingen ontwikkelen in een vertrouwde omgeving zelfstandig hun persoonlijke talenten. De Rietveld waarden Open, Geborgen, Actief, Persoonlijk, Groei en Bewust zijn hierbij leidend.
De onderstaande ontwikkelgebieden zijn nader uitgewerkt in het schoolplan:
- Continu leren en ontwikkelen: persoonlijke ontwikkeling staat centraal
- Leren voor het leven: de school is een oefenplaats voor leerlingen om te ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en willen
- Ondernemend leren: leerlingen worden uitgedaagd om ondernemend en actief in het leven te staan en verantwoordelijkheid te nemen
- Resultaatgericht leren: leerlingen boeken uitstekende resultaten en laten zien we ze geleerd hebben
- Leren in de werkelijkheid: maatschappelijke verbinding krijgt vorm door vakoverstijgende programma's, realistische opdrachten en inzet van gastdocenten.
Het Rietveld Lyceum laat alle leerlingen optimaal profiteren van onderwijs. Leerlingen hoeven het niet alleen te doen. Op sociaal, emotioneel en cognitief terrein wordt begeleiding op maat geboden. Door mentoren en door het ondersteuningsteam.
De onderwijsbehoeften van de leerling staan centraal. De leerling is medeverantwoordelijk en wordt actief betrokken bij het bedenken en uitvoeren van de oplossingen voor zijn of haar problemen. Er wordt aan gewerkt de leerling te leren gebruik te maken van zijn sterken kanten en om te gaan met eventuele problemen.